Omat vahvuudet ja unelmat ohjaavat yrittäjyyden polulla
Ura yrittäjänä voi avautua helpommin, kun tunnistaa omat vahvuudet. Nordean ja Plan International Suomen järjestämässä Vahvuuksista yrittäjäksi -tapahtumassa Suomeen muuttaneet lapset, nuoret ja äidit kehittivät yritysideoita omien vahvuuksiensa ja unelmiensa pohjalta.
Nordea ja Plan International Suomi järjestivät lokakuussa Nordean pääkonttorilla Helsingissä Suomeen muuttaneille nuorille ja äideille tapahtuman, jonka tavoitteena oli sekä tunnistaa omia vahvuuksia että valjastaa niiden mahdollisuudet ja innostaa yrittäjyyteen.
Nordea ja Plan ovat tehneet työelämään ja taloustaitoihin liittyvää yhteistyötä jo useita vuosia. Yhteinen Vahvuuksista yrittäjäksi -tapahtuma toteutettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, ja se nousi heti osallistujien suureen suosioon.
Tapahtuman osallistujat työskentelivät päivän aikana omissa ryhmissään. Nordealaisten vapaaehtoisten vetämissä ryhmissä nuoret jakoivat ensin ajatuksiaan vahvuuksistaan oman ryhmänsä kanssa. Tämän jälkeen ryhmät pohtivat yhdessä, miten vahvuudet voisivat tukea yritystoimintaa, ja esittelivät lopuksi yritysidean.
Nuorten ryhmään osallistuneilla Mostafalla ja Vanshilla on lähipiirissään yrittäjiä, joten yrittäjyys oli heille tuttua. He odottivat, että oppisivat tapahtumassa enemmän yrittäjyydestä. Mostafa ja Vansh olivat päivän aikana samassa ryhmässä, ja heidän yritysideansa sai nimekseen ”Happy coffee”.
”Jäi todella hyvä fiilis. Sain paljon tietoa siitä, millainen on hyvä yrittäjä ja miten voi perustaa yrityksen. Yksi tärkeä asia, jonka opin tänään, oli se, että aina pitää uskoa itseensä”, Mostafa kertoo.
”Asiantuntijat tekivät kysymyksiä, joiden avulla oli helpompaa miettiä, miten yritystoiminnasta saisi parempaa”, Vansh sanoo.
Millaista oli miettiä omaa yritysideaa?
”Yritysidea vain tuli päähän. Yritysidea oli kahviauto tai auto, josta talvella tarjoillaan lämpimiä ja kesällä kylmiä juomia”, Vansh kertoo.

”Löysin johtajuutta ja rohkeutta itsestäni”
Äitien ryhmä käsitteli aluksi yrittäjyyttä yleisellä tasolla. Sen jälkeen osallistujat siirtyivät tekemään unelmakarttoja ja pohtimaan samalla sellaisia omia vahvuuksiaan ja taitojaan, joita voisi hyödyntää unelmien saavuttamiseksi ja mahdollisesti yrittäjyydessäkin.
Kaikki osallistujat esittelivät tapahtumassa oman unelmakarttansa, minkä jälkeen he miettivät konkreettisia yritysideoita omiin taitoihinsa ja vahvuuksiinsa liittyen.
Nimo osallistui tapahtumaan oppiakseen, kuinka voisi perustaa oman yrityksen. Yrittäjyys on hänelle tuttua omasta perheestä.
”Löysin johtajuutta ja rohkeutta itsestäni. Koen, että tällaisesta tapahtumasta on hyötyä ja sain esimerkkejä. Saimme vinkkejä toisiltamme, kun pienryhmässä esittelimme omia ajatuksiamme”, hän kertoo.
Ayaan halusi oppia yrittäjyydestä ja siitä, miten hän voisi toimia yrittäjänä.
”Tuntuu, että yrittäjyys voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Jos avaan yrityksen, niin meneekö paljon veroja ja miten yrityksen perustaminen oikeasti tapahtuu ja miten se pärjää? Uuden yrityksen perustaminen on haasteellista”, Ayaan toteaa.
”Omia vahvuuksia oli helppo löytää. Unelmani on ravintolan perustaminen, ja vahvuuteni on leipominen. Tapahtuma oli hyvä ja kiinnostava, olen tyytyväinen. Opin paljon asioita ja tapasin paljon ihmisiä.”

Tapahtuma rohkaisee pohtimaan yrittäjyyttä urapolkuna
”Yrittäjyys voi olla loistava tapa hyödyntää omia vahvuuksiaan, ilmaista itseään ja löytää uusia väyliä työelämään. Vahvuuksista yrittäjäksi -tapahtuma on ollut osallistujille hieno tilaisuus tutustua yrittäjyyteen toiminnallisella ja innostavalla tavalla”, sanoo Planin Suomeen muuttaneille nuorille suunnattujen digihankkeiden suunnittelija ja tiimivastaava Lea Absetz.
Nordean yhteiskuntavastuutyön ytimessä on suomalaisten talous- ja yrittäjyystaitojen edistäminen sekä pakolaisten tukeminen uuteen maahan kotoutumisessa. Jokaisella Nordean työntekijällä on oikeus käyttää kaksi palkallista työpäivää vuodessa vapaaehtoistyöhön pankin yhteiskuntavastuuhankkeissa, ja nordealaiset kohtaavat vuosittain yhteiskuntavastuuhankkeissa yli 200 000 suomalaista lapsesta senioriin.
”Yrittäjyyden peruspilarina ovat hyvät taloustaidot. Haluamme tapahtuman avulla rohkaista pohtimaan yrittäjyyttä ihan jokaiselle sopivana urapolkuna”, sanoo Nordean yhteiskuntavastuutyöstä Suomessa vastaava johtaja Pirjo Kuusela.
Lue lisää ja tutustu Nordean hankkeisiin ja kumppanuuksiin yrittäjyyden tukemiseksi Nordean sivuilla.