Alla näet hakuasi vastaavat sisällöt. Mikäli et löytänyt etsimääsi, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä.

Alla näet hakuasi vastaavat sisällöt. Mikäli et löytänyt etsimääsi, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä.
Ukrainan sota on särkenyt miljoonien lasten arjen ja turvallisuuden tunteen. Leikki auttaa Moldovaan paenneita lapsia oppimaan, unelmoimaan ja luottamaan tulevaisuuteen.
Lähes kolme miljoonaa ukrainalaista lasta on tarvinnut humanitaarista apua sen jälkeen, kun sota Ukrainassa kärjistyi helmikuussa 2022.
Monet lapsista ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan, jättämään koulun kesken ja kantamaan kohtuuttoman paljon vastuuta. Pakolaisuus on aiheuttanut lapsille stressiä ja yksinäisyyttä.
”Sota on vienyt lapsilta kaikkein arvokkaimman eli lapsuuden sekä oikeuden koulutukseen ja leikkiin”, sanoo Stela Vasluian, Plan Internationalin Moldovassa toimivan kumppanin Amici dei Bambini Moldovan toiminnanjohtaja.
Kriisin keskellä mahdollisuus leikkiin edistää lasten hyvinvointia, kehitystä ja sietokykyä. Yhteiset leikkihetket luovat lapsille myös rutiineja epävarmaan arkeen.
”Leikki auttaa lapsia unohtamaan pelkonsa, ilmaisemaan ja ymmärtämään paremmin tunteitaan ja saamaan uusia näkymiä parempaan elämään. Leikki auttaa pakolaislapsia sopeutumaan uuteen ympäristöönsä. Leikin kieli on kansainvälinen, ja kaikki lapset ymmärtävät sitä”, Stela sanoo.
Leikki auttaa lapsia ilmaisemaan ja ymmärtämään tunteitaan.
Plan ja Amici dei Bambini järjestivät kesäkuussa Moldovan Chisinaussa leikkijuhlan, jossa liikkuva leikkibussi tarjosi eri-ikäisille lapsille kehittäviä ja innostavia puuhia. Tapahtuma muistutti lapsia ja heidän perheitään siitä, ettei leikki ole koskaan vain leikkiä vaan sillä on monia lapsen kehitystä tukevia tehtäviä. Juhlaan osallistui yli 200 lasta perheineen.
Plan on toteuttanut vuodesta 2022 lähtien leikkiin perustuvia hankkeita Ukrainassa, Moldovassa, Romaniassa ja Puolassa yhdessä paikallisten kumppaneidensa kanssa. Moldovassa Amici dei Bambini -järjestön liikkuvat leikkibussit ja kirjastoautot tarjoavat leikkiin perustuvia oppimismahdollisuuksia ukrainalaisille ja moldovalaisille lapsille.
”Kun leikimme, voimme oppia toisiltamme erilaisia asioita. Parasta on, että voimme jakaa huoliamme ja ilojamme”, sanoo leikkibussin luo tullut 11-vuotias Alina.
Hän on paennut Moldovaan Odessasta.
”Tulen tänne [Planin toimintaan], koska tunnen oloni täällä onnelliseksi. Tanssin ja laulan, ja täällä on musiikkia. Pelaamme jalkapalloa, mutta lempipuuhaani on piirtäminen”, kertoo seitsemänvuotias pakolaispoika Danya Mykolajivista Etelä-Ukrainasta.
”Kun leikin, tunnen itseni rohkeaksi ja tunnen pystyväni mihin tahansa. Rakastan sitä, kun leikkibussi tulee käymään luonamme”, yhdeksänvuotias Boris sanoo.
Ikätasoisen ja kehittävän leikin turvaaminen on tärkeää jo varhaislapsuudessa. Puolitoistavuotias Daniela innostui palikkaleikistä Chisinaussa.
Ukrainasta paennut kolmevuotias Valeria piirsi katuliiduilla Planin leikkitapahtumassa.
Yhteinen leikki vahvistaa lasten ja heidän huoltajiensa välejä. Planin leikkijuhla innosti Ukrainasta Moldovaan paenneita aikuisia pelaamaan ja leikkimään yhdessä lastensa kanssa.
Myös sodan keskellä Ukrainassa Plan ja kumppanijärjestöt tarjoavat lapsille mahdollisuuksia leikkiin.
”On ratkaisevan tärkeää saada lapset osallistumaan leikkitoimintaan. Leikillä ei ole ainoastaan kehitys- ja kasvatustarkoituksia, vaan sillä on myös terapeuttinen tehtävä. Se auttaa suuntaamaan lasten huomion muualle ja rauhoittamaan heitä”, selittää Marina Vinokurova ukrainalaisesta Slavic Hearts -järjestöstä.
Sodan jatkuessa yhä useammat lapset joutuvat maan sisäisiksi pakolaisiksi. Pakolaiskeskuksiin ja yhteisötiloihin on tärkeää perustaa erityisiä leikkialueita.
”Me Planissa asetamme etusijalle Ukrainan sodan koettelemien lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin. Siihen kuuluu leikkiin perustuva oppiminen”, sanoo Lucy Strickland, Plan Internationalin koulutusasiantuntija.
”Ukrainasta ja pakolaisia vastaanottavista maista keräämämme kokemukset osoittavat leikin syvällisen merkityksen kriisitilanteissa. Leikkimisen on osoitettu parantavan merkittävästi lasten oppimista ja hyvinvointia ja antavan heille taitoja, itseluottamusta ja osaamista, joiden avulla he voivat muokata omaa tulevaisuuttaan.”
Jokaisen lapsen oikeus leikkiin on taattu YK:n lapsen oikeuksien sopimuksessa. Se on perusoikeus, joka on taattava myös kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville lapsille.
Miljoonat lapset elävät konfliktien koettelemalla alueella. Kriiseissä lapset ja erityisesti tytöt ovat usein haavoittuvimmassa asemassa. Plan tekee työtä, jotta lasten koulunkäynti jatkuisi mahdollisimman pian kriisin jälkeen, myös pakolaisleireillä ja pakolaisyhteisöissä. Järjestämme lapsille turvallisia tiloja, joissa he saavat leikkiä ja olla turvassa.
11. lokakuuta on tyttöjen päivä. Ryhtymällä Planin Tyttösponssi-kuukausilahjoittajaksi tai tekemällä kertalahjoituksen tyttöjen oikeuksille tuet työtämme kaikkein haavoittuvimmassa asemassa elävien tyttöjen puolesta.
Lahjoituksesi avulla turvaamme tyttöjen perustarpeet, suojelemme heitä väkivallalta ja edistämme tyttöjen mahdollisuutta palata kouluun, myös pakolaisleireillä ja pakolaisyhteisöissä.
Sudanin sotaa paenneet tytöt ikävöivät koulua ja omaa sänkyään. Plan tukee Renkin pakolaisleirillä perheitä, joista monet ovat menettäneet kaiken, paitsi päällään olevat vaatteet – ja toivon kotiinpaluusta.
Kimya Fayazin ylioppilaskoe vaihtui pakomatkaksi päivänä, jona äärijärjestö Taliban valtasi Kabulin. Kimya kantaa huolta Afganistaniin jääneistä ystävistään, jotka eivät saa käydä koulua. Planin toiminta on auttanut häntä asettumaan Suomeen ja saamaan uusia ystäviä.
Plan-kummilapsi käy koulua, uskaltaa kertoa mielipiteensä ja näkee tulevaisuutensa toiveikkaana. Plan Internationalin ja RMIT-yliopiston tutkimus osoittaa kummiuden myönteiset vaikutukset Bangladeshissa, Ugandassa ja Ecuadorissa.
Sofia Bernoulli ja Tommi Rättö edistävät tyttöjen oikeuksia Tampereella, jossa poikkeuksellisen aktiivinen vapaaehtoisjoukko toteuttaa luovia ideoita tyttöjen oikeuksien puolesta. Planin onnenpyörä ja haalarimerkki ovat aina hittejä.
Sotarikosten tutkimisessa saamani apu on muistuttanut minua siitä, miten tärkeää työ totuuden ja kadonneiden ihmisten kohtalon selvittämiseksi on eloonjääneille, Helena Ranta kirjoittaa.
Laosilainen nuoripari oppi Planin kurssilla viljelemään sieniä ja valmistamaan vauvalleen terveellistä ravintoa.
Planin tukiopetus vauhdittaa tyttöjen koulunkäyntiä Nepalissa. 12-vuotias Rima on löytänyt oppimisen ilon.
Perulainen Plan-kummilapsi Luana rakastaa jalkapalloa. Oma perhekin epäili aluksi, sopiiko laji tytöille lainkaan.
Armi Savolainen ryhtyi Plan-kummiksi nähtyään televisiossa lapsen, joka kulki muovipussit jaloissaan. Tyttösponssi-lahjoittajaksi hänet innosti kohtaaminen Pieksämäen Prisman aulassa.
Kokosimme eri-ikäisille lukijoillemme vinkit kirjoista, jotka auttavat eläytymään tyttöjen kokemuksiin sotien ja konfliktien keskellä.