”Häpesin huonoja arvosanojani” –Planin tukiopetus teki Riman oppimisesta hauskaa
Planin tukiopetus vauhdittaa tyttöjen koulunkäyntiä Nepalissa. 12-vuotias Rima on löytänyt oppimisen ilon.
”12-vuotiaan Riman yhteisössä Nepalin Dhanusassa tyttöjen koulutusta ei ole perinteisesti arvostettu.
”En saanut kotoa mitään apua koulunkäyntiin. Minulla oli vaikeuksia lukemisessa ja kirjoittamisessa, ja arvosanani olivat huonoja. Se sai minut häpeämään”,Rima kertoo.
Tyttöjen koulutuksen esteitä ovat erityisesti köyhyys sekä haitalliset normit ja perinteet, kuten lapsi- ja pakkoavioliitot. Tyttöjä kuormittaa myös vastuu kotitöistä ja sisarusten hoitamisesta.
”Teemme kovasti töitä lastemme eteen, mutta tulomme eivät riitä tarjoamaan heille kaikkea, mitä he tarvitsevat. Toivomme, että kaikki lapsemme voivat suorittaa korkeakoulututkinnon”, Riman äiti kertoo.
Rima alkoi jäädä jälkeen luokkatovereistaan, ja hänen oli vaikea keskittyä tunneilla. Opettaja huomasi Riman vaikeudet ja suositteli tytölle tukiopetusta.
Plan International on perustanut Dhanusan kouluihin tukiopetusryhmiä. Niissä koulutetut ohjaajat käyttävät innovatiivisia opetuskeinoja, jotka syventävät koululaisten ymmärrystä oppiaineista ja auttavat näitä saavuttamaan luokkatovereidensa taitotason.
Kolmen kuukauden kovan työn jälkeen Riman taidot ovat parantuneet merkittävästi. Rima on oppinut peruskirjaimet ja -luvut. Nyt hän osaa rakentaa lauseita nepaliksi ja hallitsee matematiikan perusteet, kuten yhteen-, vähennys- ja kertolaskun.
Plan on järjestänyt myös vanhemmille tilaisuuksia, joissa nämä ovat kuulleet koulutuksen merkityksestä lapsille. Huoltajat ovat oppineet, miten voivat tukea lasten koulunkäyntiä ja rakentaa kotiin suotuisan oppimisympäristön.
”En olisi ikinä uskonut, että oppiminen voisi olla näin hauskaa. Olen kehittynyt niin paljon”, Rima sanoo.