Opettaja voi työllään muuttaa maailmaa

Koulutus on vaikuttavin keino muuttaa maailmaa ja yhteiskuntaa. Monelle lapselle opettaja voi olla ainoa aikuinen, joka uskoo ja kannustaa elämässä eteenpäin, Jutta Urpilainen kirjoittaa.

Kuvat:
AKSELI MURAJA

Koulunkäynti oli minulle lapsena ja nuorena suurimmaksi osaksi hyvin mieluisaa. Oli mukava lähteä kouluun ja oppia uutta. Iso osa mieluisista muistoista liittyy siihen, että minulla oli monia hyviä ja kannustavia opettajia. Oma myönteinen kokemus koulusta sai minut valitsemaan opettajan ammatin, vaikka muitakin vaihtoehtoja nuorena harkitsin.

Urani luokanopettajana vaihtui politiikkaan tultuani valituksi kansanedustajaksi ja myöhemmin ministeriksi ja komissaariksi. Opettajan ammatti on kuitenkin kulkenut muka­nani kaikessa, mitä olen politiikassa tehnyt.

Uskon, että koulutus on vaikuttavin keino muuttaa maailmaa ja yhteiskuntaa. Suomi on siitä erinomainen esimerkki. Maksuton, laadukas ja tasa-arvoinen koulupolku jokaiselle lapselle taustasta riippumatta on ollut perusta yhteiskunnan menestykselle.

Kansainvälisisistä kumppanuuksista vastaavana EU-komis­saarina koulutus on ollut minulle yksi työni painopisteistä. Kun aloitin tehtävässä, asetin tavoitteeksi, että EU käyttää ulkosuhdebudjetistaan vähintään 10 prosenttia koulutukseen aiemman seitsemän prosentin sijaan. Nyt luku on jo 13 prosenttia. Tästä saavutuksesta olen hyvin ylpeä.

Maailmassa on edelleen valtava määrä lapsia, joilla ei ole mahdollisuutta päästä kouluun. Olen komissaarina halunnut edistää etenkin tyttöjen koulunkäyntiä ja purkaa moninaisia esteitä kouluun pääsyyn tieltä.

Yksi syy koulutuksen puutteelle on puute pätevistä opettajista. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa väestö kasvaa ripeästi, mikä tarkoittaa myös valtavaa lisätarvetta koulutukselle joka ikinen vuosi. Alueella tarvitaan arviolta 15 miljoonaa uutta opettajaa vuoteen 2030 mennessä.

Euroopan unioni onkin käynnistänyt yhteistyössä Afrikan unionin kanssa 100 miljoonan euron investointihankkeen opettajien kouluttamiseksi. Myös Suomi on hankkeessa mukana. Tuemme kumppani­maitamme opettajankoulutuksen kehittämisessä ja opettajan ammatin houkuttelevuuden lisäämisessä. Tällä hetkellä jopa kolmannekselta opettajista puuttuu pätevyys Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Laadukas koulutus edellyttää päteviä opettajia.

Vierailin syksyllä Senegalissa, jossa väes­töstä 75 prosenttia on alle 35-vuoti­aita. Joka vuosi työmarkkinoille tulee valtava määrä nuoria, mutta uusia työpaikkoja ei synny lähellekään samassa suhteessa. Tulevaisuuden­uskoa on vaikea löytää, jos ei ole näkymää työstä ja toimeentulosta.

Kävin vierailullani tutustumassa logistiikka-alan amma­tilliseen koulutukseen, jota EU tukee. Oli hienoa kuulla, että jopa 85 prosenttia koulutuksen käyneistä työllistyy valmistumisen jälkeen. Opiskelijat olivat motivoituneita ja toiveikkaita tulevaisuutensa suhteen. Koulutuksella onkin valtava merkitys siinä, millainen tulevaisuus Afrikan historiallisen suurella nuorella sukupolvella on edessään.

Jokaisella lapsella on oikeus koulunkäyntiin ja oppimiseen. Koulutus tasoittaa yhteiskunnallisia eroja ja avaa ovia parempaan elämään.

Minulle hyvät opettajat olivat iso motivaatiotekijä koulunkäynnissä. Mutta monelle lapselle opettaja voi olla jopa ainoa aikuinen, joka uskoo ja kannustaa elämässä eteenpäin. Pätevä ja kannustava opettaja voi muuttaa ihmiselämän – yhtä lailla Suomessa kuin Afrikassa.

Kirjoittaja on toiminut Euroopan unionin kansainvälisten kumppanuuksien komissaarina 2019–2024 

Plan-lehti 4/2024 Kategoriat
Plan-lehti 4/2024

”Kuukautisten aikana en saanut astua kotiini”

Miljoonat tytöt joutuvat yhä piilottelemaan kuukautisiaan. Togon, Burkina Fason ja Beninin teinitytöt eivät halua enää salailla luonnollista asiaa. Liittolaisiksi he ovat saaneet omat isoäitinsä, joille kuukautiset tarkoittivat aikanaan eristämistä ja lapsiavioliittoa.

Plan-lehti 4/2024 Kategoriat
Plan-lehti 4/2024

”Voimme tarttua aseen sijaan soittimeen”

Kolumbiassa tyttöjä katoaa koulumatkalla ja seksuaalinen väkivalta on päivittäinen uhka. Tytöt ja nuoret naiset eivät tunne muuta todellisuutta kuin sisällissodan, mutta he haluavat lopun väkivallalle. Planin tarjoama taideharrastus luo heille toivoa rauhasta.

Plan-lehti 4/2024 Kategoriat
Plan-lehti 4/2024

Planin tyttöpalkinnon voittaja värvää mimmivoimaa teknologia-alalle

Suomen historian ensimmäinen Planin tyttöpalkinto jaettiin tyttöjen päivän aattona 10.10. Helsingissä. Tuomaristo valitsi voittajaksi Mimmit koodaa -ohjelman. Soitimme onnittelupuhelun ohjelman vetäjälle Milja Köpsille.

Plan-lehti 4/2024 Kategoriat
Plan-lehti 4/2024

”Tein ruokaa sängylläni, koska lattia oli veden vallassa”

Ilmastokriisille altis Bangladesh koki elokuussa yhden lähihistorian pahimmista tulvista. Tapasimme Cox’s Bazarissa nuoria naisia ja tyttöjä, joiden elämän katastrofi mullisti. Tulva katkaisi koulutien ja pääsyn torille ja lääkäriin, mutta Planin hätäapu helpotti arkea.

Plan-lehti 4/2024

Tuija Pehkonen: ”Minun oli potkittava naiseuden ahdasta boksia isommaksi”

Toimittaja ja juontaja Tuija Pehkonen haluaa murtaa tytöille ja naisille asetettuja rajoja. Ei tarvitse olla sievä, kiltti ja hiljaa.

Kategoriat
Plan-lehti 4/2024

Omat vahvuudet ja unelmat ohjaavat yrittäjyyden polulla

Ura yrittäjänä voi avautua helpommin, kun tunnistaa omat vahvuudet. Nordean ja Plan International Suomen järjestämässä Vahvuuksista yrittäjäksi -tapahtumassa Suomeen muuttaneet lapset, nuoret ja äidit kehittivät yritysideoita omien vahvuuksiensa ja unelmiensa pohjalta.

Kategoriat
Plan-lehti 4/2024

5 x maailmaa muuttava joululahjakirja

Kokosimme tämän vuoden kirjasadosta lahjatärpit erilaisille lukijoille.

Plan-lehti 4/2024

Joulun merkityksellisin lahja tuo turvaa ja toivoa

Aineeton lahja lasten oikeuksien edistämiseksi on sydäntä lämmittävä lahjaidea läheiselle. Tänä jouluna Planin aineeton lahja auttaa siellä, missä konfliktit ja sodat uhkaavat lasten elämää.