Opettaja voi työllään muuttaa maailmaa
Koulutus on vaikuttavin keino muuttaa maailmaa ja yhteiskuntaa. Monelle lapselle opettaja voi olla ainoa aikuinen, joka uskoo ja kannustaa elämässä eteenpäin, Jutta Urpilainen kirjoittaa.
Koulunkäynti oli minulle lapsena ja nuorena suurimmaksi osaksi hyvin mieluisaa. Oli mukava lähteä kouluun ja oppia uutta. Iso osa mieluisista muistoista liittyy siihen, että minulla oli monia hyviä ja kannustavia opettajia. Oma myönteinen kokemus koulusta sai minut valitsemaan opettajan ammatin, vaikka muitakin vaihtoehtoja nuorena harkitsin.
Urani luokanopettajana vaihtui politiikkaan tultuani valituksi kansanedustajaksi ja myöhemmin ministeriksi ja komissaariksi. Opettajan ammatti on kuitenkin kulkenut mukanani kaikessa, mitä olen politiikassa tehnyt.
Uskon, että koulutus on vaikuttavin keino muuttaa maailmaa ja yhteiskuntaa. Suomi on siitä erinomainen esimerkki. Maksuton, laadukas ja tasa-arvoinen koulupolku jokaiselle lapselle taustasta riippumatta on ollut perusta yhteiskunnan menestykselle.
Kansainvälisisistä kumppanuuksista vastaavana EU-komissaarina koulutus on ollut minulle yksi työni painopisteistä. Kun aloitin tehtävässä, asetin tavoitteeksi, että EU käyttää ulkosuhdebudjetistaan vähintään 10 prosenttia koulutukseen aiemman seitsemän prosentin sijaan. Nyt luku on jo 13 prosenttia. Tästä saavutuksesta olen hyvin ylpeä.
Maailmassa on edelleen valtava määrä lapsia, joilla ei ole mahdollisuutta päästä kouluun. Olen komissaarina halunnut edistää etenkin tyttöjen koulunkäyntiä ja purkaa moninaisia esteitä kouluun pääsyyn tieltä.
Yksi syy koulutuksen puutteelle on puute pätevistä opettajista. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa väestö kasvaa ripeästi, mikä tarkoittaa myös valtavaa lisätarvetta koulutukselle joka ikinen vuosi. Alueella tarvitaan arviolta 15 miljoonaa uutta opettajaa vuoteen 2030 mennessä.
Euroopan unioni onkin käynnistänyt yhteistyössä Afrikan unionin kanssa 100 miljoonan euron investointihankkeen opettajien kouluttamiseksi. Myös Suomi on hankkeessa mukana. Tuemme kumppanimaitamme opettajankoulutuksen kehittämisessä ja opettajan ammatin houkuttelevuuden lisäämisessä. Tällä hetkellä jopa kolmannekselta opettajista puuttuu pätevyys Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Laadukas koulutus edellyttää päteviä opettajia.
Vierailin syksyllä Senegalissa, jossa väestöstä 75 prosenttia on alle 35-vuotiaita. Joka vuosi työmarkkinoille tulee valtava määrä nuoria, mutta uusia työpaikkoja ei synny lähellekään samassa suhteessa. Tulevaisuudenuskoa on vaikea löytää, jos ei ole näkymää työstä ja toimeentulosta.
Kävin vierailullani tutustumassa logistiikka-alan ammatilliseen koulutukseen, jota EU tukee. Oli hienoa kuulla, että jopa 85 prosenttia koulutuksen käyneistä työllistyy valmistumisen jälkeen. Opiskelijat olivat motivoituneita ja toiveikkaita tulevaisuutensa suhteen. Koulutuksella onkin valtava merkitys siinä, millainen tulevaisuus Afrikan historiallisen suurella nuorella sukupolvella on edessään.
Jokaisella lapsella on oikeus koulunkäyntiin ja oppimiseen. Koulutus tasoittaa yhteiskunnallisia eroja ja avaa ovia parempaan elämään.
Minulle hyvät opettajat olivat iso motivaatiotekijä koulunkäynnissä. Mutta monelle lapselle opettaja voi olla jopa ainoa aikuinen, joka uskoo ja kannustaa elämässä eteenpäin. Pätevä ja kannustava opettaja voi muuttaa ihmiselämän – yhtä lailla Suomessa kuin Afrikassa.
Kirjoittaja on toiminut Euroopan unionin kansainvälisten kumppanuuksien komissaarina 2019–2024