Alla näet hakuasi vastaavat sisällöt. Mikäli et löytänyt etsimääsi, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä.
Materiaalipankki
Osallistava koulu, aktiivinen maailmankansalaisuus
Artikkelikokoelma etsii vastauksia osallisuuden ja maailmankansalaisuuden kysymyksiin sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta. Mitä oppilaiden osallisuus koulutyössä merkitsee? Miten osallisuutta opitaan? Miten kehittyy maailmankansalaisuuteen liittyvä globaalin osallisuuden tunne? Tavoitteena on syventää opettajien ja opettajaksi opiskelevien ymmärrystä osallisuudesta lapsen oikeutena, globaalikasvatuksesta ja osallisuuden globaalista ulottuvuudesta.
Katso myös
Somekaupungin Selviytyjät
Somekaupungin selviytyjät -peli on luotu nuorten digihyvinvoinnin tueksi ja se tarjoaa hauskan ja motivoivan tavan käsitellä erilaisia sosiaalisen median ja tietoturvan tärkeitä teemoja.
Kuvien tarinat – artikkeleita ja tehtäviä lapsen oikeuksien näkökulmasta
Kirja sisältää media-, taide- ja museoalan asiantuntijoiden artikkeleita lasten oikeuksista ja visuaalisesta kuvanlukutaidosta, media- ja taidekuvia sekä 16 kuviin liittyvää tehtävää. Tavoitteena on lisätä lasten kriittistä kuvanlukutaitoa, tietoisuutta lapsen oikeuksista ja ymmärrystä maailmasta kuvien kautta. Kirja on suunnattu erityisesti alakoulujen opettajille ja museopedagogeille.
Maailmanpaja – Kerhonohjaajan opas lapsen oikeuksista
Maailmanpaja-opas on suunnattu alakoulujen (5.–6.-luokkalaisten) kerhotoiminnan ohjaajille ja opettajille. Menetelmäopas keskittyy yhteiskunnalliseen kerhotoimintaan. Keskeisiä teemoja ovat lapsen oikeudet, yhteisiin asioihin vaikuttaminen ja globaalin maailman kysymyksiin tutustuminen. Oppaassa on kolme eri mittaista kerhokokonaisuutta (4, 6 tai 8 kerhokertaa), joissa lapsen oikeuksiin liittyviä teemoja käsitellään erityisesti mediakasvatuksen keinoin. Toteutettu yhteistyössä Kehittämiskeskus Opinkirjon kanssa.