Kannanotot, 11.12.2023

Järjestöt: YK:n turvallisuusneuvoston on pikaisesti hyväksyttävä tulitaukoa vaativa päätöslauselma

Kuvassa näkyy taisteluissa tuhoutuneita rakennuksia Gazassa.

Plan International tuomitsee yhdessä kuuden muun avustusjärjestön kanssa hukkaan menneen tilaisuuden lopettaa väkivaltaisuudet vaatimalla humanitaarista tulitaukoa ja Gazassa pidettyjen panttivankien ehdotonta vapauttamista.

Olemme tyrmistyneitä siitä, että YK:n turvallisuusneuvosto ei hyväksynyt päätöslauselmaa, joka vaatii humanitaarista tulitaukoa ja Gazassa pidettyjen panttivankien vapauttamista ehdoitta. Jos tämä olisi pantu täytäntöön, se olisi tarjonnut kipeästi kaivattua hengähdystaukoa jatkuvan pommituksen alla eläville siviileille Gazassa. Perjantain äänestys oli hukkaan heitetty tilaisuus lopettaa väkivaltaisuudet.

Kriisi ja Gazan täysi piiritys ovat kestäneet jo kaksi kuukautta. Gaza on nyt hengenvaarallisin paikka maailmassa siviileille. Missään ei ole enää turvallista. Humanitaariset avustustyöntekijät eivät pysty toimimaan tehokkaasti ja turvallisesti nykyisissä olosuhteissa. Avun toimittamista on rajoitettu vakavasti, eikä perille pääsevä apu ole kuin murto-osa siitä, mitä siviilit tarvitsevat. Ainoa tapa suojella siviilien henkeä ja antaa riittävästi humanitaarista apua on lopettaa taistelut.

Ruoasta ja vedestä on huutava pula. Terveydenhuoltojärjestelmä on romahtanut, ja hyökkäykset sairaaloihin ovat jättäneet suuren osan Gazan väestöstä vaille hoitoa. Tartuntatautien leviäminen uhkaa ihmishenkiä. Meidän on päästävä auttamaan ihmisiä nyt.  Veto-oikeuden käyttämiselle taisteluiden lopettamista koskevassa äänestyksessä ei ole perusteita, kun humanitaariset syyt tulitauon puolesta ovat niin selvät.

YK:n pääsihteeri esitti selkeän vaatimuksen taistelujen lopettamisesta ja vetosi YK:n peruskirjan 99. artiklaan ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1989. Artiklan avulla pääsihteeri voi kiinnittää turvallisuusneuvoston huomion seikkaan, joka hänen mielestään voi uhata kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta. Neuvoston jäsenet eivät voi sivuuttaa Gazan hirvittäviä olosuhteita. Ratkaisuissa etusijalle on asetettava humanitaarinen velvoite, ei politiikka.

Kehotamme YK:n turvallisuusneuvostoa kokoontumaan pikaisesti uudelleen ja hyväksymään pysyvää tulitaukoa vaativan päätöslauselman, jotta osapuolet noudattaisivat kansainvälisen oikeuden mukaisia velvoitteitaan ja mahdollistaisivat humanitaarisen avun toimittamisen siviileille.

Allekirjoittanut,

Plan International

Action Against Hunger

CARE International

Mercy Corps

Norwegian Refugee Council

Oxfam International

Save the Children

Piirroskuva tytöstä tummaa taustaa vasten. Tyttö on ristinyt kätensä eteensä ja puristaa rintaansa vasten pehmolelunallea.
Nuori poika on talon raunioiden keskellä ja tarkastelee siellä olevia rikkoutuneita tavaroita.
Kannanotot, 12.12.2023

Gazan kärsimyksen ja tappamisen on loputtava

Gazan pommituksissa on kuollut jo yli 18 000 ihmistä, joista noin 70 prosenttia on lapsia ja naisia.
Kuvassa näkyy taisteluissa tuhoutuneita rakennuksia Gazassa.
Kannanotot, 11.12.2023

Tuttipullo lojuu raunioiden keskellä.
Kannanotot, 18.11.2023

Plan International: Lapset Gazassa eivät voi enää odottaa tulitaukoa

Lokakuun 7. päivän jälkeen Gazassa on YK:n mukaan tapettu 11 078 ihmistä, joista yli 4600…