Kannanotot, 6.2.2024

Sukuelinten silpomisen on loputtava

Marie on tyttöjen sukuelinten silpomisen vastainen aktivisti. Kuvassa hän katsoo suoraan kameraan ja on ristinyt kädet eteensä.

Lainsäädännön uudistamisen lisäksi on tärkeää, että toimimme yhdessä epätasa-arvoisten asenteiden ja väkivaltaisten perinteiden muuttamiseksi, kirjoittavat eduskunnan tyttöjen oikeudet ja kehitys -ryhmän jäsenet.

Yli neljä miljoonaa tyttöä joutuu kokemaan sukuelinten silpomisen joka vuosi. Silpominen on haitallinen perinne ja ihmisoikeusloukkaus, joka uhkaa tyttöjen terveyttä ja elämää. Se on väkivaltaa, joka voi pahimmillaan johtaa jopa kuolemaan. Sukuelinten silpomisesta ei yksiselitteisesti ole mitään hyötyä tytöille ja naisille. Tälle hengenvaaralliselle ja täysin tarpeettomalle toimenpiteelle on saatava loppu.

Tiistaina 6.2. vietetään kansainvälistä silpomisen vastaista päivää, joka nostaa esille silpomisen lopettamiseksi tehtävää työtä. Keskustelua silpomisen paremmasta tunnistamisesta lainsäädännössä on käyty useita vuosia. Vaikka eduskunta edellytti loppuvuodesta 2020 silpomisen kieltämistä ehdottaneen kansalaisaloitteen myötä, että hallitus ryhtyy nopeasti lainvalmisteluun, muutoksia rikoslakiin ei saatu tehtyä viime kaudella. Nyt hallitus aikoo kriminalisoida sukuelinten silpomisen nykyistä selkeämmin. Myös tytön vieminen ulkomaille silvottavaksi aiotaan tehdä rangaistavaksi. Nämä kaksi lakihanketta ovat tärkeitä keinoja puuttua nykyistä tehokkaammin sukuelinten silpomiseen.

Lainsäädännön uudistamisen lisäksi on tärkeää, että toimimme yhdessä epätasa-arvoisten asenteiden ja väkivaltaisten perinteiden muuttamiseksi. Silpomisen loppuminen on mahdollista, kun silpomisperinne ja sen vaikutukset tunnistetaan lainsäädännön lisäksi terveydenhuollossa, oppilaitoksissa ja yhteisöissä.

Jokaisella tytöllä ja naisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Sitä varten työtä on tehtävä joka päivä.

Kirjoittajat toimivat eduskunnan tyttöjen oikeudet ja kehitys -ryhmän puheenjohtajistossa. Ryhmä edistää poliittisia päätöksiä, jotka parantavat globaalisti tyttöjen oikeuksia ja tuo maailman tyttöjen asemaa esille julkisessa keskustelussa. Jäseninä on eduskuntapuolueiden kansanedustajia. Asiantuntijasihteerinä toimii lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi.