Mediatiedotteet, 18.12.2023

Vinkit jouluun: Planin uusi aineettomien lahjojen kauppa on auki

Kambodzalainen 10-vuotias Len Sokha ja hänen paras ystävänsä istuvat koulunsa kirjastossa. Edessään tytöillä on avonainen kirja. Tyttöjen takana näkyy kirjahylly, pullollaan lasten oppikirjoja.

Aineettomat lahjat ovat suosittu ja merkityksellinen tapa muistaa läheisiä. Tänä jouluna Plan International Suomen aineettomissa lahjoissa korostuvat tasa-arvon edistäminen ja humanitaarisissa kriiseissä auttaminen.

Moni suomalainen valitsee nykyään perinteisten materiaalisten lahjojen sijaan tai lisäksi aineettoman lahjan. Aineeton lahja on eettinen ja helppo lahjavaihtoehto. Aineeton lahja sopii myös sellaiselle lahjan saajalle, jolla on jo kaikkea.

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi on päivittänyt aineettomien lahjojen kauppaansa vastaamaan paremmin maailmanlaajuisesti kasvaneita humanitaarisia tarpeita ja tasa-arvoon kohdistuvia haasteita.

Lahjakaupasta löytyy yhteensä 19 hyvää tekevää lahjaa.

”Maailmaa ravisuttavat kriisit toisensa perään. Ihmisoikeuksien ja tasa-arvon puolustajia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Planin aineettomalla lahjalla voi ilahduttaa läheistä ja tukea samalla lasten koulunkäyntiä Ukrainassa, yhteisöjen varautumista ilmastonmuutokseen ja varmistaa puhtaan veden saannin perheille”, sanoo Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen.

Viime vuosina haavoittuvimmassa asemassa olevia lapsia ja heidän perheitään ovat koetelleet muun muassa koronapandemia, energiakriisi ja sitä seurannut voimakas hintojen nousu, ilmastokriisi sekä viimeisimpänä Israelissa ja Gazassa kärjistynyt konflikti.

Sodissa, kriiseissä ja esimerkiksi luonnonkatastrofeissa tytöt ja nuoret naiset ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Lapsiavioliitot, sukupuoleen perustuva väkivalta, hyväksikäyttö ja varhaiset raskaudet lisääntyvät.

”Kriiseissä tyttöjen koulunkäynti on vaarassa keskeytyä lopullisesti. Kriisien keskellä tyttöjen oppimisen tukeminen on entistäkin tärkeämpää. Tyttöjen koulutus tutkitusti parantaa tasa-arvoa ja vähentää köyhyyttä”, Ossi Heinänen sanoo.

Planin lahjakaupan vuodesta toiseen suosituin lahja onkin tyttöjen koulutus. Uusimpien lahjojen joukosta löytyvät esimerkiksi koulutarvikkeet ukrainalaiselle lapselle ja yhteisöjen ilmastonmuutokseen sopeutumista tukeva lahja. Lahjojen hinta vaihtelee 5–60 euron välillä.

Plan International Suomen aineettomat lahjat löytyvät osoitteesta plan.fi/lahja.