Mediatiedotteet, 3.8.2022

Tutkimusraportti: Globaali nälkäkriisi uhkaa tyttöjen koulutusta

Plan Internationalin tuore tutkimus kertoo, että käynnissä oleva nälkäkriisi vaikuttaa hälyttävällä tavalla tyttöjen hyvinvointiin ja oppimiseen ympäri maailmaa.

Historiallisen laajan nälkäkriisin vuoksi jo arviolta 193 miljoonaa ihmistä on kiireellisen avun tarpeessa. Humanitaarinen ja lastenoikeusjärjestö Plan International varoittaa, että erityisesti heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tilanne on vaikeutumassa entisestään. Järjestön 3.8.2022 julkaisema raportti World Hunger and its Impact on Girls osoittaa, että nälkäkriisin vaikutukset tyttöjen hyvinvointiin ja koulutukseen ovat maailmanlaajuisella tasolla hälyttäviä.

YK:n arvion mukaan 70 prosenttia ruokapulasta kärsivistä ihmisistä on tyttöjä ja naisia. Ruokapulan vaikutukset osuvat usein ensimmäiseksi ja kovimmin tyttöihin. Tytöt joutuvat keskeyttämään koulunkäynnin poikia todennäköisemmin, kun perheiden tilanne heikentyy. Kriisit lisäävät tyttöjen riskiä joutua lapsi- ja pakkoavioliittoon sekä väkivallan kohteeksi.

Planin tuore raportti koostaa tuloksia tutkimussarjasta Real Choices, Real Lives, joka on seurannut tyttöjen elämää heidän syntymästään alkaen yhdeksässä maassa. Tutkimukset käynnistyivät vuonna 2006, ja tuorein tutkimus tehtiin vuosina 2021–22. Tänä vuonna tytöt täyttävät 16 vuotta.

Real Choices, Real Lives keskittyy tyttöjen elämään Beninissä, Brasiliassa, Dominikaanisessa tasavallassa, El Salvadorissa, Filippiineillä, Kambodžassa, Togossa, Ugandassa ja Vietnamissa. Vaikka nämä valtiot eivät kuulu käynnissä olevan nälkäkriisin ankarimmin koettelemiin maihin, Planin tutkimusdata osoittaa kriisin koettelevan tyttöjen hyvinvointia myös keskitulon maissa.

“Nälkäkriisi vaikuttaa tyttöihin ympäri maailmaa. Haastatteluissa perheet kertoivat, että ovat joutuneet tinkimään ruoasta maksaakseen terveydenhoidostaan ja priorisoimaan ruoan ostamisen tyttöjen koulumaksujen yli”, kertoo tutkimussarjan johtava tutkija Jenny Rivett.

Ugandassa moni perhe kertoi huolestuneensa siitä, miten ruokapula vaikuttaa oppimiseen. Nälkä heikentää keskittymiskykyä ja oppimistuloksia.

“Olen surullinen, kun pyydän isältäni rahaa koulua varten ja hän vastaa, ettei hänellä ole yhtään”, haastateltu ugandalaistyttö kertoi.

Ilmastonmuutoksen vaikutus nälkäriisiin näkyy tutkimuksessa selvästi. Beniniläiset, togolaiset ja ugandalaiset perheet kertoivat, että kuumuus ja kuivuus ovat pilanneet satoja. Filippiiniläiset ja kambodžalaiset haastateltavat taas kuvasivat tulvien tuhonneen satoja. Ukrainan sodan ja koronaviruspandemian ankarat talousvaikutukset ovat syventäneet ruokakriisiä.

“Meidän pitäisi kerätä satoa, mutta raskaiden sateiden takia riisintähkät ovat tyhjiä. Menetämme rahaa, koska lannoitteet ovat kalliita. Se on surullista, yritämme parhaamme. Tärkeintä on saada jotakin syötävää”, Filippiineillä haastateltu tyttö kertoi.

Plan International vetoaa kansainväliseen yhteisöön, jotta hallitukset ja lahjoittajat vastaisivat nälkäkriisiin. Rahoitusta tarvitaan välittömästi. Mikäli kriisiin ei kyetä puuttumaan ajoissa, tuloksena on todennäköisesti mittava nälänhätä sekä maanviljelyelinkeinojen laaja romahdus.

Tuoreen tutkimuksen valossa varoja on kohdennettava tyttöjen kouluruokaohjelmiin, koulutukseen sekä mielenterveyspalveluihin, Plan muistuttaa.

Näin Plan auttaa nälkäkriisissä:

• Lastenoikeus- ja humanitaarinen järjestö Plan International auttaa globaalin nälkäkriisin koettelemia ihmisiä ympäri maailmaa. Järjestö keskittää aputoimiaan erityisesti Etiopiaan, Keniaan, Somaliaan, Etelä-Sudaniin, Burkina Fasoon, Maliin, Nigeriin ja Haitiin.
  • Plan International Suomen keräämät varat ohjataan kansainvälisen Planin avustustoimintaan näissä maissa.
  • Plan International hoitaa ja ehkäisee alle viisivuotiaiden sekä raskaana olevien ja imettävien naisten aliravitsemusta, jakaa käteis- ja muuta talousapua sekä ruoka-apua ja puhdasta vettä.
  • Henkeä pelastavien toimien lisäksi järjestö tukee elinkeinoja ja esimerkiksi kotieläinten lisäruokintaa sekä jakaa siemeniä viljelyn tukemiseksi.
  • Plan tukee lasten mahdollisuuksia jatkaa koulunkäyntiä myös kriisioloissa.

Lahjoittamalla sinä voit auttaa >

Plan tukee guatemalalaisen Petronilan yhteisöä, jotka koettelee globaali nälkäkriisi.