Mediatiedotteet, 3.3.2022

Plan International käynnistää avustustyön Itä-Euroopassa

Piirros ukrainalaisesta pakolaislapsesta ja äidistä.

Ukrainasta pakenevat lapset tarvitsevat hätäapua ja tukea traumojensa käsittelyyn. Lastenoikeusjärjestö Plan International aloittaa humanitaarisen työn Ukrainasta pakenevien lasten ja perheiden tukemiseksi. Plan on avannut hätäapukeräyksen pakolaisten hyväksi.

Lastenoikeusjärjestö Plan International on lähettänyt humanitaarisen työn asiantuntijatiimejä Puolaan, Romaniaan ja Moldovaan käynnistämään hätäaputyön Ukrainasta pakenevien lasten ja heidän perheidensä hyväksi. Plan työskentelee yhdessä paikallisten järjestöjen kanssa tarjotakseen nopeasti tukea pakolaisille. Tällä hetkellä suurin tarve on hätämajoitukselle, ruoalle ja puhtaalle vedelle.

”Plan on keskittynyt viime vuosikymmenet maailman heikoimmassa asemassa olevien lasten, erityisesti tyttöjen, tukemiseen kehittyvissä maissa. Tämä järkyttävä sota suistaa miljoonat ukrainalaiset lapset akuuttiin hätään, joten työtämme tarvitaan jälleen myös Euroopassa”, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on pakottanut jo lähes miljoona ihmistä pakolaisiksi naapurimaihin. Pakolaisilla on mukanaan niukasti tavaroita, ja he ovat altistuneet kylmyydelle ja sateelle. Monet ovat odottaneet päiviä rajoille muodostuneissa ruuhkissa. YK on arvioinut, että tulevina kuukausina viisi miljoonaa ihmistä  voi etsiä turvaa Ukrainan ulkopuolelta.
Suurin osa pakolaisista on naisia ja lapsia. Sota erottaa perheitä, sillä Ukrainan hallitus on kieltänyt 18–60-vuotiaita miehiä poistumasta maasta. Lapsia joutuu eroon perheistään taisteluissa ja pakoa seuranneessa kaaoksessa.

Plan pyrkii turvaamaan kumppaneidensa kanssa lasten suojelun, koulun jatkumisen ja psykososiaalisen tuen traumojen käsittelyyn. Monet pakolaislapsista ovat nähneet ja kuulleet järkyttäviä asioita ja pelkäävät läheistensä puolesta. Sota koettelee lasten ja nuorten mielenterveyttä, ja sen jäljet näkyvät pitkään taisteluiden loputtua.

Sota vaarantaa tyttöjen turvallisuuden ja edistyksen tasa-arvossa

Yksin jääneet lapset, erityisesti tytöt, ovat suurimmassa vaarassa joutua hyväksikäytön, ihmiskaupan tai väkivallan kohteeksi. Kriisit ja katastrofit lisäävät seksuaalista väkivaltaa sekä vaikeuttavat tyttöjen pääsyä seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluihin. Tyttöjen oikeuksiin ja tasa-arvoon keskittyvänä järjestönä Plan pystyy tuomaan erityisosaamisensa pakolaistyttöjen hyväksi.

Järjestö tekee myös vaikuttamistyötä rauhan saavuttamiseksi ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi.

”Sota asettaa viattomia ihmisiä hengenvaaraan ja aiheuttaa ukrainalaisille suhteetonta kärsimystä. Olemme mukana kansainvälisessä joukossa, joka vaatii Venäjän hyökkäyksen välitöntä lopettamista”, Ossi Heinänen sanoo.

”Vaadimme sodan kaikkia osapuolia noudattamaan kansainvälistä humanitaarista oikeutta ja kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Armeijat eivät saa missään oloissa hyökätä lasten perusoikeuksia vastaan tuhoamalla terveyskeskuksia, kouluja, vesilinjoja tai sähköverkkoja.”

Näin Ukrainan hätäapukeräykseen voi lahjoittaa:

• Lähetä tekstiviesti KRIISI numeroon 16155 (20 €)
  • Lahjoita valitsemasi summa MobilePaylla numeroon 80500
  • Lahjoita valitsemasi summa osoitteessa plan.fi/ukraina