Mediatiedotteet, 22.2.2022

Seksiä vettä vastaan – kuivuus uhkaa tyttöjen oikeuksia Afrikan sarvessa

Tyhjä luokkahuone Keniassa.

NAIROBI. Tytöt ovat vaarassa jäädä pois koulusta sekä joutua seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi ja lapsiavioliittoihin eri puolilla Afrikan sarvea, jota koettelee yksi pahimmista kuivuuksista yli 30 vuoteen, varoittaa lastenoikeus- ja humanitaarinen järjestö Plan International.

Yli 13 miljoonaa ihmistä Etiopiassa, Keniassa ja Somaliassa kärsii päivittäin vakavasta ruokaturvattomuudesta ja vedenpuutteesta. Sateet ovat jääneet tulematta jo kolmen perättäisen sadekauden aikana. Äärimmäinen tilanne on pakottanut perheet turvautumaan epätoivoisiiin ratkaisuihin selvitäkseen. Tämä vaikuttaa eniten lapsiin ja tyttöihin.

“Kuivuus ja sen seuraukset osuvat perheisiin ja yhteisöihin, jotka kamppailevat selvitäkseen aiemmista kriiseistä, kuten koronapandemiasta, konflikteista tai heinäsirkkojen aiheuttamista tuhoista. Niistä jokainen aiheuttaa valtavia humanitaarisia tarpeita alueella, joka on kärsinyt toistuvista shokeista useiden vuosien ajan”, sanoo Plan Internationalin pääjohtaja Stephen Omollo

Planin kenttätyöntekijät ovat raportoineet useista yhteisöistä, joissa lapsiavioliittojen määrä on kasvanut, kun useammat perheet ovat naittaneet tyttärensä saadakseen myötäjäisrahat ja helpottakseen perheen taloutta.

13-vuotias somalialainen Faisa kertoi Planille, että hänen suurin pelkonsa on, että hänet lähetetään töihin kaupunkiin tai naitetaan vastineeksi rahasta.

“Aina kun näen jonkun miehen puhuvan äitini kanssa, pelkään, että minä olen kaupan kohteena”, Faisa sanoi.

Osa perheistä ei enää lähetä tyttäriään kouluun. Sen sijaan tytöt joutuvat auttamaan perheitään kotona, esimerkiksi hoitamaan pienempiä sisaruksiaan tai etsimään ruokaa, vettä tai töitä. Pitkät hakumatkat ja koulun tuoman turvan pois jääminen altistavat tytöt ja nuoret naiset seksuaaliselle väkivallalle ja hyväksikäytölle.

Keniassa Tana Riverin alueella opettajana työskentelevä Christine Maribe kertoi, että hänen koulussaan on nyt luokka, jossa ei ole jäljellä yhtään tyttöä.

“Se osoittaa, miten kuivuus koettelee tyttöjä”, Maribe sanoi.

Planin työntekijät ovat kohdanneet tyttöjä, jotka ovat joutuneet vanhempien miesten hyväksikäyttämiksi vastineeksi ruoasta, vedestä tai rahasta. Osa heistä on ollut vain 11- tai 12-vuotiaita.

“Tämä on ollut tytöille vaikein vuosi ikinä, sillä veden ja ruoan puute on pakottanut jotkut tytöt tarjoamaan seksipalveluita vastineeksi terveyssiteistä, ruoasta ja puhtaasta vedestä”, 15-vuotias kenialainen Halima sanoo.

“Nyt on aika toimia. Jos humanitaarista tukea ei välittömästi laajenneta, tytöt ja nuoret naiset kärsivät kuivuudesta eniten. He kohtaavat kaksinkertaisen riskin: he ovat vaarassa joutua lapsiavioliittoon tai sukupuolittuneen väkivallan ja seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi, ja heitä uhkaa myös nälkä ja aliravitsemus”, Stephen Omollo varoittaa.

Aliravitsemus on erityisen haitallista alle viisivuotiaille lapsille ja teini-ikäisille tytöille. Se vaikuttaa merkittävästi aivojen kehitykseen, mikä vaarantaa opinnoista suoriutumisen, terveyden ja kyvyn ansaita elannon. Sillä voi olla vakavat seuraukset myös raskaana oleville tai imettäville teinitytöille ja naisille sekä heidän vauvojensa kehitykselle.

Plan International työskentelee Keniassa, Etiopiassa ja Somaliassa. Järjestö vie vettä kuivuudesta kärsiviin yhteisöihin, järjestää kouluruokailua ja edistää lastensuojelua sekä vesi, sanitaatio- ja hygieniaohjelmia.

Tyttö istuu tyhjässä koululuokassa ja katsoo suoraan kameraan. Hän elää keskellä pahinta nälkäkriisiä Etiopiassa.

Auta lapsia nälkäkriisin keskellä

Maailmaa koettelee tuhoisa nälkäkriisi. Yksi yhdeksästä ihmisestä maailmassa näkee nälkää. Kuivuus ja pula ruuasta aiheuttavat mittaamatonta tuhoa, joka koskettaa erityisesti lapsia. Nyt on aika toimia.

Ecuadorilainen Yadira kädet puuskassa tiiliseinän edessä.

Tule tyttösponssiksi

Kuukausilahjoituksesi parantaa heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen asemaa ja varmistaa, etteivät he jää sukupuolensa takia taka-alalle.

Liity nyt

Artikkelit, 21.11.2022

“En käy enää koulua. Pysyn kotona ja hoidan sisaruksiani.”

Kenian Marsabitissa valmistaudutaan viidensien sateiden epäonnistumiseen. Pitkittyvä kuivuus osuu pahiten lapsiin.
Kolme tyttöä meloo itse tehdyllä lautalla tulvaveden keskellä Bangladeshissa.
Blogit, 15.11.2022

Ilmastokokouksen polttavin aihe on menetysten ja vahinkojen korvaaminen

Ilmastokriisin aiheuttamat menetykset ja vahingot ovat todellisuutta yhä useammalle ja vangitsevat ihmisiä ylisukupolvisen köyhyyden kierteeseen. Tuhojen korvaaminen ja korjaaminen on viimein valokeilassa YK:n ilmastokokouksessa Egyptissä, kirjoittaa Niina Ratilainen.
Joukko lapsia mielenosoituksessa. Ensimmäisellä lapsella on megafoni kädessä.
Blogit, 14.11.2022

Suomi tarvitsee feminististä ulkopolitiikkaa – tässä kolme syytä miksi

Suomen johtajuudelle on tänä päivänä entistäkin suurempi tarve, kun kriisit ahdistavat ja tasa-arvoa vastustavat liikkeet vahvistuvat. Arvoja ei voi siirtää sivuun myöhemmin edistettäviksi, vaan juuri kriiseissä arvojen mukainen johtaminen mitataan, kirjoittaa Karoliina Tikka.