Mediatiedotteet, 25.11.2023

Kriisit ja konfliktit lisäävät naisiin ja tyttöihin kohdistuvaa väkivaltaa – Gazaan tarvitaan pysyvä tulitauko

Planin pääsihteeri Ossi Heinänen ja joukko päättäjiä eduskunnassa #tyttöjenpuolella-kyltit käsissään.

Aseelliset konfliktit kärjistävät sukupuolittunutta väkivaltaa ja lisäävät naisiin ja tyttöihin kohdistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä. Eduskunnan tyttöjen oikeudet ja kehitys -ryhmä kantaa huolta käynnissä olevien kriisien vaikutuksista erityisesti tyttöihin ja nuoriin naisiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä ryhmä nostaa esille erityisesti Gazan tilanteen.

”Turvattomuuden ja tuhojen vuoksi sukupuoleen kohdistuvan väkivallan uhreille on tarjolla hyvin vähän palveluita, kuten psykososiaalista ensiapua tai yksilöllistä neuvontaa. Lisäksi turvallisista tiloista on jatkuva pula. Gazan turvakodit ovat ääriään myöten täynnä”, toteaa ryhmän puheenjohtaja Pihla Keto-Huovinen.

Konflikti erottelee perheenjäsenet fyysisesti eri paikkoihin: miehet pysyvät ulkona kaduilla, kun naiset ja lapset ovat sisätiloissa, kuten kodeissa ja luokkahuoneissa. Perustarvikkeiden ja turvallisen tilan rajallisuus suojissa kasvattaa jännitteitä sotaa pakenevien joukossa. Tilanne lisää perheen sisäisten jännitteiden ja perheväkivallan todennäköisyyttä.

”Kärjistyvä konflikti asettaa tytöt erityiseen vaaraan, sillä köyhyys ja resurssien hupeneminen kasvattavat tyttöjen vastuuta kotitaloudesta ja hoivasta sekä lisäävät riskiä joutua lapsiavioliittoon”, sanoo ryhmän varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

Kansainväliset sopimukset, kuten Istanbulin sopimus, edellyttävät naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan kitkemistä. Myös Suomi painottaa ulkopolitiikassaan naisten ja tyttöjen oikeuksien ja aseman edistämistä.

”Tänään onkin tärkeää muistuttaa, että sopimukset vaativat toteutuakseen toimintaa ja sitoutumista. Naisiin kohdistuva väkivalta ja häirintä on maailmanlaajuisesti yksi suurimmista epäkohdista, joka estää naisia ja tyttöjä toimimasta”, toteaa ryhmän varapuheenjohtaja Hanna Kosonen.

Naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi Gazaan tarvitaan välitön ja pysyvä tulitauko. Kansainvälisen yhteisön on edistettävä välttämättömän humanitaarisen avun, kuten veden, ruoan, polttoaineen ja lääkkeiden perille saamista Gazaan.

”Samalla on varmistettava, että humanitaarinen apu tulee saavuttaa myös kaikista haavoittuvimmassa asemassa olevat, kuten vammaiset naiset ja tytöt. Avun jakamisessa ja palvelujen kohdentamisessa on kiinnitettävä erityishuomiota tyttö- ja naiserityisiin tarpeisiin, kuten liikkumista koskevien rajoitusten vaikutuksiin”, päättää Keto-Huovinen.

Eduskunnan tyttöjen oikeudet ja kehitys -ryhmä edistää poliittisia päätöksiä, jotka parantavat globaalisti tyttöjen oikeuksia ja tuo maailman tyttöjen asemaa esille julkisessa keskustelussa. Jäseninä on eri puolueiden kansanedustajia. Asiantuntijasihteerinä toimii lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi.