Mediatiedotteet, 24.2.2023

Apua Ukrainaan -tukikonsertti järjestetään toista kertaa

Kuvituskuva, jossa Ukrainan lipun värit ja joukko Ylen Ukraina-konsertin artisteja.

Apua Ukrainaan – Suuri tukikonsertti 2 esitetään suorana Yle TV1:ssä, Yle Areenassa ja Yle Radio Suomessa 11.3. klo 19.00–20.30. Lavalle nousevat Sanni, KUUMAA, Jannika B ja Toni Wirtanen, Pepe Willberg, Erin ja muut tähtiartistit.

Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan on kulunut vuosi. Sodan pitkittyminen on lisännyt käynnissä olevaa laajaa humanitaarista kriisiä, eikä avun tarve Ukrainassa ja sen lähialueilla ole vähentynyt, päinvastoin.

Yle kutsuu yhdessä avustusjärjestöjen kanssa kaikki suomalaiset, yritykset ja yhteisöt auttamaan ja lahjoittamaan ukrainalaisten lasten ja nuorten hyväksi.

Toista kertaa järjestettävässä tukikonsertissa lavalle nousevat mm. Sanni, KUUMAA, Erin, Pepe Willberg, Laura Voutilainen, Maustetytöt, Evelina, Ismo AlankoPate Mustajärvi sekä kaikkien tuntema muusikkopariskunta, Jannika B ja Toni Wirtanen, joka tekee harvinaisen yhteisesiintymisen.

Vuosi sitten järjestetty konsertti osoitti suomalaisten halukkuuden auttaa, kun lahjoituspottiin kerättiin yli 6 miljoonaa euroa.

”Konsertin tekeminen toista kertaa on meidän yleläisten tapa näyttää, että me emme anna periksi, emme yhden, emmekä useamman vuoden jälkeen. Henki tämän konsertin tekemisessä on poikkeuksellinen, jokainen artisti ja ohjelman tekijä on mukana täydellä sydämellä”, kertoo konsertin vastaava tuottaja Tiina Klemettilä.

Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa konsertin juontaa Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Mikko Kekäläinen, Yle Radio Suomessa juontajana toimii Sanna Pirkkalainen.

Jannika B ja Toni Wirtanen tekevät konsertissa ainutlaatuisen yhteisesiintymisen

Jannika B ja Toni Wirtanen nousevat lavalle yhdessä. Jannika B kertoo, että yhteisesiintymiset on säästetty vain tositarkoituksiin, jollaisen Ukrainan avustuskonsertti tarjosi.

”Konsertissa esiintyminen on meille yksi konkreettinen tapa auttaa oman ammattimme ja näkyvyytemme kautta. Viime vuoden tunteet ovat vaihdelleet järkytyksestä epäuskoon ja turhautumiseen siitä, ettei tilanne ole vielä ratkennut. On tärkeää vahvistaa ukrainalaisten uskoa siihen, että heitä ei ole unohdettu ja toivon että mahdollisimman moni suomalainen voi auttaa oman kykynsä mukaan”, kertoo Jannika B.

Pate Mustajärven mukaan monet ongelmat Suomessa tuntuvat pieniltä, kun ajattelee ukrainalaisten tilannetta. Mustajärvi toivoo, että konsertin avulla voidaan tukea ukrainalaisten lasten tulevaisuutta.

”Ajattelen niitä kakaroita, jotka joutuvat elämään ja kasvamaan siellä metrotunneleissa. Se tuntuu kaukaiselta, mutta on vain tuhannen kilometrin päässä. Sotaveteraanin lapsena minulla on omakohtainen kokemus traumojen periytymisestä ja puhumattomuuden kulttuurista, ja sitä miettii, miten kauan ukrainalaiset lapset sitä taakkaa kantavat”, kuvailee Mustajärvi.

Apu menee perille avustusjärjestöjen kautta

Konsertti järjestetään yhteistyössä Suomen World Visionin, Pelastakaa Lapset ry:n ja Plan International Suomen kanssa, joiden kautta apu menee perille tehokkaasti ja luotettavasti. Kerätyt varat ohjataan Ukrainan sodasta kärsivien lasten, nuorten ja lapsiperheiden auttamiseen maan sisällä sekä lähialueilla, jonne lapset ja heidän perheensä ovat paenneet.

Lahjoituksilla pystytään tukemaan perustarpeiden lisäksi välttämättömän terveydenhuollon järjestämistä, henkisen tuen tarjoamista sekä lasten koulunkäynnin jatkumista kriisin pitkittyessä.

Lahjoittaa voi kätevästi muun muassa soittamalla, tekstiviestillä tai MobilePaylla.

Konserttiin ei myydä lippuja, vaan yleisöksi on kutsuttu yhteistyöjärjestöissä Ukrainan hyväksi eri tavoin toimineita ihmisiä.

Tyttösponssina olet Planin kuukausilahjoittaja ja tyttöjen liittolainen. Tyttösponssina edistät tyttöjen koulutusta sekä torjut lapsiavioliittoja, liian varhaisia raskauksia ja tyttöjen sukuelinten silpomista.

Ukrainalainen tyttö istuu sängyllä halaten nalleja.

Auta Ukrainan lapsia

Lasten elämä Ukrainassa on järkkynyt perustuksiaan myöten, eikä tuholle näy loppua. Tavallinen arki on muuttunut hädäksi. Lahjoittamalla sinä autat.