Kannanotot, 4.11.2020

Plan tuomitsee avustustyöntekijänsä surman Etelä-Sudanissa

Lastenoikeus- ja humanitaarinen järjestö Plan International on järkyttynyt avustustyöntekijänsä surmasta Etelä-Sudanissa ja vaatii työrauhaa elintärkeän työn tekijöille.

Plan Internationalin avustustyöntekijä kuoli Etelä-Sudanissa 29. lokakuuta, kun joukko aseistautuneita miehiä tulitti avustussaattuetta Piborin kaupungin lähellä. Hän menehtyi välittömästi saamiinsa vammoihin.

Hyökkäys tapahtui, kun ryhmä Planin työntekijöitä oli paluumatkalla jakamasta hätäapuruokaa ja ravintokorvikkeita lapsille ja äideille alueella, jolla tulvat ja väkivaltaisuudet ovat aiheuttaneet ruokapulan.

Toinen Planin työntekijä haavoittui. Hänet lennätettiin maan pääkaupunkiin Jubaan sairaalahoitoon.

– Otamme osaa menettämämme kollegan perheen ja ystävien suruun. Hänet tapettiin, kun hän oli toimittamassa perille elintärkeää humanitaarista apua. Työntekijämme ja vapaaehtoisemme ovat avainroolissa auttamassa yhteisöjä, jotka kuuluvat maailman haavoittuvimpiin ja vaikeimmin saavutettaviin, Etelä-Sudanin Planin maajohtaja George Otim sanoo.

Plan on keskeyttänyt väliaikaisesti humanitaarisen työnsä alueella, jotta voi arvioida uudelleen tarvittavat turvatoimet.

Humanitaarinen työ Etelä-Sudanissa on riskialtista ja haastavaa heikon turvallisuustilanteen takia. Vuonna 2011 itsenäistynyt maa kuuluu maailman köyhimpiin ja hauraimpiin. Sisäiset taistelut ja väkivaltaisuudet ovat repineet Etelä-Sudania vuodesta 2013.

Avustustyöntekijät yhä useammin iskujen kohteena

Myös YK on tuominnut Planin työntekijän surman.

– Tänä vuonna Etelä-Sudanissa kahdeksan avustustyöntekijää on menettänyt henkensä toimittaessaan apua perille. Tätä emme voi hyväksyä, sanoo Alain Noudéhou, YK:n Etelä-Sudanin humanitaarinen koordinaattori tiedotteessa.

Avustustyöntekijöihin kohdistuvat iskut ovat olleet maailmanlaajuisesti kasvussa koko 2000-luvun. Aid Worker Security raportoi, että viime vuonna avustustyöntekijöihin kohdistui 277 iskua, joissa 125 ihmistä kuoli, 234 haavoittui ja 124 siepattiin.

Eniten iskuja tehdään maailman epävakaimmissa valtioissa. Viime vuonna avustustyöntekijöitä vastaan hyökättiin Aid Worker Securityn mukaan useimmin Syyriassa, jota seurasivat Etelä-Sudan, Kongon demokraattinen tasavalta, Afganistan ja Keski-Afrikan tasavalta. Näissä maissa tapahtui eniten iskuja humanitaarisen työn tekijöitä kohtaan myös vuonna 2018, ja sama trendi on jatkunut vuonna 2020.

– Hyökkäykset avustustyöntekijöitä kohtaan loukkaavat kansainvälistä humanitaarista lakia. Uhrit ovat useimmiten paikallisia, jotka vievät rohkeasti avun perille, kun yhteiskunnan rakenteet ovat romahtaneet, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

– Avustustyöntekijät eivät saa koskaan olla hyökkäysten maalitauluina, ja tuomitsemme jyrkästi Etelä-Sudanin hirvittävän iskun. Heille on taattava turvallisuus ja työrauha, kun he tekevät korvaamatonta työtään.