Kannanotot, 1.4.2022

Järjestöt: Hallituksen on kehysriihessään puututtava syvenevään humanitaariseen kriisiin

Kuvassa näkyy yhteenliitetyt kädet, joiden päällä on siemeniä.

Koronapandemia, maailmanlaajuinen eriarvoisuus, ilmastokriisi ja aseelliset konfliktit ovat pahentaneet hätää maailman haavoittuvimmilla alueilla. Tammikuussa arvioitiin, että vuonna 2022 jopa 274 miljoonaa ihmistä tarvitsee humanitaarista apua, mikä on suurin määrä vuosikymmeniin. Sen jälkeen 10 miljoonaa ukrainalaista on joutunut jättämään kotinsa ja heistä 4 miljoonaa pakenemaan maastaan.

Plan International Suomi, Kirkon Ulkomaanapu ja Pelastakaa Lapset auttavat ihmisiä Venäjän hyökkäyksen aiheuttamassa Ukrainan humanitaarisessa kriisissä. Samalla järjestöt muistuttavat, että myös muualla maailmassa humanitaariset kriisit jatkuvat.

Humanitaarista työtä tekevät suomalaiset järjestöt vaativat, että hallitus kasvattaa kehysriihessä kehitysyhteistyön rahoitusta, jotta konflikti- ja katastrofialueilla elävien henkiä voidaan pelastaa ja hätää lievittää. Kehitysyhteistyö tukee kriiseistä toipuvia alueita turvallisten elinolosuhteiden luomisessa, äärimmäisen köyhyyden poistamisessa sekä rauhan, vakauden ja demokratian vakiinnuttamisessa.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ei järkytä ainoastaan Euroopan turvallisuutta vaan sodalla on laajoja globaaleja vaikutuksia. YK:n alainen Maailman ruokaohjelma on varoittanut pahentuvasta nälkäkriisistä eri puolilla maailmaa, sillä Ukraina ja Venäjä ovat suuria viljan, elintarvikkeiden ja lannoitteiden tuottajia. Myös energian kallistuminen nostaa ruuan hintaa.

Hallitus on jo ennestään päättänyt leikata vuonna 2023 kehitysyhteistyöstä 35 miljoonaa euroa. Kehysriihessä on syytä ottaa huomioon maailman tilanne ja perua leikkaus. Kehysriihessä keskustellaan myös sopeutustarpeista. Kehitysyhteistyön lisäleikkaukset olisivat nykyisessä maailmantilanteessa järkyttävä viesti. Olisi lyhytnäköistä toimia Ukrainan kriisin aikana tavalla, joka uhkaa lisätä epävakautta muualla maailmassa.

Planin asiantuntija Mary Nyanagok Etelä-Sudanista
Blogit, 13.9.2022

Ruoka-avun on huomioitava sukupuolittuneet haasteet ja tarpeet

Gender- ja suojelukysymykset liittyvät ruoka-apuun monin oleellisin tavoin, jotka sivuutetaan liian usein, kirjoittaa Mary Nyanagok Plan International Etelä-Sudanista.
Somalialaiset tytöt koululuokassa.
Artikkelit, 17.8.2022

Nälkä uhkaa lasten koulunkäyntiä

Somalia kärsii pahimmasta kuivuudesta 40 vuoteen. Ystävykset Juweriya ja ZamZam kamppailevat jatkaakseen opintojaan, vaikka nälkä vaikeuttaa keskittymistä ja tuntuu kipuna vatsassa.
Mediatiedotteet, 3.8.2022

Tutkimusraportti: Globaali nälkäkriisi uhkaa tyttöjen koulutusta

Plan Internationalin tuore tutkimus kertoo, että käynnissä oleva nälkäkriisi vaikuttaa hälyttävällä tavalla tyttöjen hyvinvointiin ja oppimiseen ympäri maailmaa.

Maailman paras sijoitus

Tyttöjen koulutus on maailman paras sijoitus. Kun kaikki tytöt pääsevät kouluun, taloudellinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus lisääntyvät.

Ecuadorilainen Yadira kädet puuskassa tiiliseinän edessä.

Tule tyttösponssiksi

Kuukausilahjoituksesi parantaa heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen asemaa ja varmistaa, etteivät he jää sukupuolensa takia taka-alalle.

Liity nyt