Kannanotot, 23.5.2024

Hyvät pääministeri Petteri Orpo ja ulkoministeri Elina Valtonen

Plan International Suomi vaatii välitöntä ja pysyvää tulitaukoa Gazaan.

Olemme jo puolen vuoden ajan vaatineet välitöntä ja pysyvää tulitaukoa Gazaan. Nyt on viimeinen hetki toimia.

Yksikään paikka Gazassa ei ole turvallinen. Gazassa on puolessa vuodessa tapettu tuhansia lapsia. Rafahiin paenneet sadat tuhannet ihmiset siirtyvät parhaillaan Israelin hyökkäyksen alta raunioituneille alueille Gazan muihin osiin.

Sodan sääntöjen mukaan siviilejä, potilaita ja terveydenhuoltoa on suojeltava. Siitä huolimatta todistamme Gazassa jatkuvia iskuja sairaaloihin ja terveydenhuoltoon sekä siviilikohteisiin. Israelin määräämät satojen tuhansien ihmisten evakuoinnit ovat lisäksi laittomia ja kansainvälisen oikeuden vastaisia. Kansainvälisen oikeuden mukaan miehittävän vallan on turvattava siirrettävälle väestölle riittävä suoja, ravinto ja terveys, eikä Israel ole toteuttanut näistä yhtäkään. Lisäksi Israel estää ja vaikeuttaa humanitaarisen avun viemistä Gazaan ja on surmannut myös avustustyöntekijöitä. Israelin joukkojen hyökättyä Rafahin alueelle avustuskuljetukset tärkeiden Rafahin ja Kerem Shalomin rajanylityspaikkojen kautta Gazaan ovat olleet jäissä. Vaarana on Gazan humanitaarisen avun luhistuminen ja laajamittainen nälänhätä.

Nyt on korkea aika konkreettisille teoille. Siviilien tappamiselle, terveydenhuollon ja infrastruktuurin laajamittaiselle tuhoamiselle ja humanitaarisen avun estämiselle on saatava loppu. Gazaan tarvitaan välitön ja pysyvä tulitauko ihmishenkien pelastamiseksi. Israelin on lopetettava iskut Rafahiin ja kaikkialle Gazaan. Avustuskuljetusten ja humanitaarisen avun pääsy Gazaan on turvattava viipymättä. Gazaan viedyt panttivangit on vapautettava.

Hyvät ministerit, oletteko todella tehneet kaikkenne tulitauon saamiseksi Gazaan? Vetoamme teihin, jotta ryhdytte sanoista tekoihin ja käytätte vaikutusvaltaanne välittömän ja pysyvän tulitauon aikaansaamiseksi.

Lääkärit Ilman Rajoja

Amnesty International Suomen osasto

Plan International Suomi

Piirroskuva tytöstä tummaa taustaa vasten. Tyttö on ristinyt kätensä eteensä ja puristaa rintaansa vasten pehmolelunallea.