Globaalikasvatusta poikkeusoloissa | Plan

Globaalikasvatusta poikkeusoloissa

5.5.2020 - Leena Honkasalo

Koko opetussektori teki maaliskuussa ennennäkemättömän digiloikan; koulut siirtyivät pikavauhtia etäopetukseen, kun hallitus päätti sulkea koulut. Opettajat ovat rautaisen ammattitaitonsa turvin taklanneet etäopetuksen haasteet ja osoittaneet, että opetusta voi tarjota myös etänä.

Plan tukee opettajia opetussuunnitelman mukaisen globaalikasvatuksen toteuttamisessa myös poikkeusoloissa. Tarvetta ihmisoikeuskasvatukselle, globaalien syy-seuraussuhteiden ymmärtämiselle, toivon sanomalle ja omien vaikutusmahdollisuuksien tiedostamiselle on nyt enemmän kuin koskaan.

Kouluvierailutoimintamme on siirtynyt vauhdikkaasti ja varsin jouhevasti verkkoon. Lapsen oikeuksien lähettiläämme ovat kuluneiden viikkojen aikana ohjanneet vuorovaikutteisia ja osallistavia etätunteja lapsen oikeuksista niin alakouluissa kuin yläkouluissa. Tunnit kestävät opettajan toiveesta riippuen 45 tai 75 minuuttia. Tunnit on pidetty koulun webinaarialustaa eli käytännössä joko Teamsia tai Google Hangoutsia käyttäen.

Etäkouluvierailut ovat saaneet hyvän vastaanoton. Opettajat ovat palautteessaan kiitelleet, että tunnit tuovat mukavaa vaihtelua arkeen.

– Oppilaille on aina jännittävää, kun on vierailija – he oikein terästäytyvät ja seuraavat silmä tarkkana, kertoo luokanopettaja Anna-Liisa Kuusisto Oulun kansainvälisestä koulusta.

Planin lapsen oikeuksien lähettiläs Nicole Gonsalves on ”vieraillut” kotoaan käsin jo kahdessa koulussa ja ohjannut etätunnin lapsen oikeuksista kolmelle viitosluokalle.

– Yllätyin siitä, miten paljon keskustelua ja vuorovaikutusta meillä heräsi. Etukäteen jännitti, mutta oppilaat olivatkin rohkeita osallistumaan ja kertomaan mielipiteitään. Toisaalta ne, joille koko ryhmän edessä puhuminen ei ole luontevaa, saattoivat ilmaista mielipiteensä chattiin tai Padlet-taululle kirjoittamalla, Nicole kertoo.

Keskustelua heräsi esimerkiksi siitä, mitä ovat perustarpeet ja miten ne eroavat mielihaluista.

– Etätunti onnistui tosi hienosti. Lähettiläs oli selvästi kokenut. Hän osasi avata asiaa lapsille ja rohkaista vuorovaikutusta, kuvailee Anna-Liisa Kuusisto.

Opettajan mukaan viitoset ovat käsitelleet lapsen oikeuksia aiemmin yhteiskuntaopissa, ja koululla on ollut lapsen oikeuksien viikko, mutta tunti oli hyvää kertausta ja toi uusia näkökulmia.

Lapsen oikeudet on poikkeusolojen aikana erittäin ajankohtainen aihe, sillä koronapandemia vaikuttaa monin tavoin lasten oikeuksien toteutumiseen. Suomessa – samoin kuin lähes kaikissa muissa maailman maissa – lasten oikeutta koulutukseen, sosiaalisiin suhteisiin ja virikkeisiin on jouduttu rajaamaan. Osalla lapsista oikeus turvallisuuteen ja perushoivaan ei toteudu, sillä koti ei ole kaikille turvallinen paikka.

Erityistä huolta herättää globaalisti haavoittuvimmassa asemassa olevien lasten tilanne. Slummeissa tai pakolaisleireillä asuvien lasten ja heidän perheidensä mahdollisuudet suojautua virukselta ovat niukat ja saatavilla olevat terveyspalvelut olemattomia. Toisaalta terveydenhuollon resurssien

kohdistuessa pandemian hoitoon lasten rokotusohjelmat laitetaan tauolle, mikä saattaa johtaa tuhkarokon ja polion kaltaisten tautien leviämiseen. Koronapandemian taloudellisten vaikutusten pelätään lisäksi johtavan laajaan nälänhätään, josta lapset kärsisivät ensimmäisinä.

Planin globaalikasvatuksen tavoitteena on paitsi lisätä oppilaiden ymmärrystä lapsen oikeuksista myös kehittää globaalikansalaisen taitoja ja motivoida toimimaan oikeudenmukaisen, lapsen oikeuksia kunnioittavan maailman puolesta. Yksittäinen kouluvierailu – tapahtui se sitten luokkahuoneessa tai Teamsissä – ei yksin riitä, mutta se voi vahvistaa jo opittua, herättää uusia ajatuksia ja toivottavasti antaa opettajalle kimmokkeen jatkaa teemojen parissa myöhemminkin – esimerkiksi Globaalikoulun materiaalien avulla.

Voit tilata kouluvierailun tilauslomakkeella.

Leena Honkasalo
Kirjoittaja on Plan International Suomen koulutussuunnittelija.

 

 

Tutustu toimintaamme