Mediatiedotteet, 22.11.2021

Tasa-arvoa ja tyttöjen koulutusta pukinkonttiin – Plan päivitti aineettomien lahjojen kauppansa

Tyttö koulussa oppitunnilla Vietnamissa.

Aineettomat lahjat ovat suosittu ja merkityksellinen tapa muistaa läheisiä. Plan International Suomi lisäsi joulun kunniaksi uusia tyttöjen oikeuksia edistäviä lahjoja aineettomien lahjojen kauppaansa.

Moni suomalainen valitsee nykyään perinteisten materiaalisten lahjojen sijaan tai lisäksi aineettoman lahjan. Aineeton lahja on eettinen, ekologinen, helppo ja nopea lahjavaihtoehto. Aineettoman lahjan voi ostaa kätevästi verkossa ja toimittaa lahjan saajalle myös etänä.

Lastenoikeusjärjestö Plan International Suomi päivitti aineettomien lahjojen kauppansa marraskuussa 2021 kuvaamaan entistä paremmin kehitysyhteistyönsä painopisteitä. Lahjakaupasta löytyy yhteensä 18 lahjaa, joissa korostuvat tyttöjen oikeudet ja tasa-arvo.

”Tasa-arvon ja ihmisoikeuksien puolustajia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Planin aineettomalla lahjalla voi ilahduttaa läheistä ja tukea samalla vaikkapa heikossa asemassa olevien tyttöjen digitaitoja, vammaisten lasten koulutusta tai pakolaislasten iltapäivätoimintaa”, sanoo Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen.

Koronapandemian vuoksi tyttöjen aseman parantaminen on entistäkin tärkeämpää, sillä pandemia vaikuttaa erityisen voimakkaasti maailman heikoimmassa asemassa oleviin tyttöihin. Monen koulunkäynti on vaarassa keskeytyä lopullisesti. Lapsiavioliitot, lapsityö, hyväksikäyttö ja liian varhaiset raskaudet lisääntyvät kriisioloissa.

Myös ilmastonmuutoksen vaikutukset ja eri puolilla maailmaa vahvistuvat konservatiiviset liikkeet syventävät epätasa-arvoa.

Planin aineettomista lahjoista suosituin on tyttöjen koulutus. Uusimpien lahjojen joukosta löytyvät esimerkiksi nuorille suunnattu koulutus seksuaali- ja lisääntymisterveydestä, tyttöjen digitaitoleiri sekä lääkkeitä ja ravintolisiä aliravitulle lapselle. Lahjojen hintahaitari on 5–120 euroa.

Plan International Suomen aineettomat lahjat löytyvät osoitteesta plan.fi/lahja.