Mediatiedotteet, 9.12.2020

Plan vetoaa: Etiopiasta paenneet lapset tarvitsevat apua

Etiopian konfliktin vuoksi Sudaniin paenneet ja perheistään eroon joutuneet lapset tarvitsevat kiireellistä humanitaarista apua.

Tigrayn osavaltiossa Pohjois-Etiopiassa puhkesi marraskuussa kriisi, joka on ajanut arviolta jo 43 000 ihmistä pakoon naapurimaahan Sudaniin. Pakolaisista noin 45 prosenttia on alaikäisiä.

Plan arvioi, että heidän joukossaan on satoja yksin paenneita lapsia, jotka elävät nyt rajaseudun täpötäysillä leireillä.

14-vuotias Tamarat pakeni kotikaupungistaan, kun pommi putosi hänen kotinsa lähelle. Tamarat huomasi kaaoksen laskeuduttua, että oli joutunut eroon perheestään. Naapurit sanoivat, että kotiin palaaminen olisi liian vaarallista, joten poika lähti heidän matkaansa. Nyt hän on yksi vastaanottokeskuksena toimivan Hamadayetin leirin 26 000 asukkaasta.

“En tiedä, missä perheeni on. En pysty syömään enkä nukkumaan”, Tamarat kertoi Planin työntekijöille.

“Vaikka olen fyysisesti täällä, mieleni ja sydämeni ovat äitini, isäni ja yhdeksänvuotiaan siskoni kanssa, missä he sitten ovatkaan. Ainoa toiveeni on kohdata heidät jälleen ja palata yhdessä kotiin.”

Erityisiä uhkia nuorille tytöille

Spontaanisti syntyneillä pakolaisleireillä on rajallisesti suojia, puhdasta vettä, ruokaa ja peseytymispaikkoja. Olosuhteet asettavat erityisesti tytöt alttiiksi sukupuoleen perustuvalle väkivallalle ja hyväksikäytölle.
Vaikka vastaanottokeskuksina toimivien leirien olot ovat kurjat, suuri osa niille saapuneista ei halua lähteä, ennen kuin on löytänyt kadonneet perheenjäsenensä.

Salam, 19, on etsinyt vanhempiaan siitä lähtien, kun pakeni rajan yli marraskuun 21. päivä.

“Pakenin kodistani, kun kuulin pommituksen äänen. Jätin isäni ja äitini ja vain juoksin. Kuvittelin löytäväni heidät jostakin täältä”, hän sanoo.

Salamin mukaan hänenlaisillaan nuorilla naisilla ei ole leirillä yksityisyyttä. Hän ei ole päässyt pesulle saapumisensa jälkeen. Monet leirin asukkaat menevät läheiselle joelle pesemään vaatteitaan, hakemaan käyttövettä ja peseytymään, mutta moni tyttö ei koe sitä turvalliseksi.

Plan tukee yksin tulleita lapsia

Plan International Sudan tunnistaa ja rekisteröi yksin saapuneita lapsia Hamadayetin leirillä ja pyrkii seuraamaan heidän käänteitään. Järjestö on myös pystyttänyt leirille “turvanurkkauksen”, jossa lapset voivat leikkiä ja tehdä kuvataidetta. Plan tarjoaa heille myös psykososiaalista tukea.

Plan International on myös toimittanut pakolaisille yhdessä UNFPA:n kanssa 2 000 hygieniatarvikepakkausta, 10 vesitankkia, vesipumpun, vaippoja ja pesusoikkoja.

“Olemme hyvin huolissamme lapsista, jotka ovat kokeneet kotoaan pakenemisen trauman ja ovat nyt saapuneet Sudaniin ilman perhettään. On äärimmäisen tärkeää, että yksinäiset lapset ja nuoret rekisteröidään ja he saavat ammattimaista tukea sekä apua rakkaidensa löytämiseen”, Plan International Sudanin maajohtaja Anika Krstic sanoo.