Mediatiedotteet, 1.4.2020

Plan varoittaa: Koronapandemia vaarantaa erityisesti tyttöjen koulutuksen

Koronakriisi uhkaa erityisesti tyttöjen koulutusta ja tulevaisuutta. Tytöt kohtaavat jo valmiiksi syrjintää, ja kriiseissä tyttöjen asema on muita heikompi. Lastenoikeusjärjestö Plan International vaatii, että tyttöjen erityiset haasteet on huomioitava ja tyttöjen koulutus on turvattava pandemian aikana.

Koska koronapandemia on pakottanut koulut 185 maassa sulkemaan ovensa, yli 89 prosenttia maailman koululaisista on Unescon arvion mukaan poissa koulusta. Tämä tarkoittaa 1,54 miljardia lasta ja nuorta, joista 743 miljoonaa on tyttöjä. Koulutuksen katkeaminen vaikuttaa erityisesti maailman heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen asemaan ja mahdollisuuksiin. Suurimmassa riskissä koulutien katkeamiseen ovat teini-ikäiset tytöt.

– Koulunsa keskeyttämään joutuneista tytöistä yli 111 miljoonaa elää maailman vähiten kehittyneissä maissa. Heille koulutuksen saaminen on normaalioloissakin haastavaa, koska tyttöjä syrjitään ympäri maailmaa ikänsä ja sukupuolensa – ja usein myös köyhyytensä ja vähemmistöryhmään kuulumisen – vuoksi, sanoo Ossi Heinänen, Plan International Suomen pääsihteeri.

– Tutkimusten mukaan tytöt ovat kriiseissä kaikkein heikoimmassa asemassa. Kun pandemian kaltainen kriisi yhdistyy köyhyyden ja syrjinnän vaikutuksiin, seuraukset tyttöjen koulutukselle voivat olla tuhoisat.

Pakolaisleireillä eläville tytöille koulujen sulkeminen on erityisen suuri haaste. Pakolaistytöt käyvät toisen asteen luokkia puolet epätodennäköisemmin kuin ikäisensä pojat.

Taloudelliset vaikeudet voivat katkaista tyttöjen koulutuksen

Koronapandemian taloudellisten vaikutusten ennustetaan osuvan erityisen kovaa tyttöihin ja naisiin. Etenkin maissa, joissa sosiaaliturva on heikko, taloudelliset vaikeudet voivat ajaa perheitä luopumaan tyttäriensä kouluttamisesta.

Plan International on analysoinut Länsi-Afrikkaa 2014–15 koetelleen ebolakriisin vaikutuksia tyttöjen asemaan. Vaikka koronapandemia on laajuudeltaan paljon suurempi, ebolajaksosta voidaan ennustaa koronapandemian seurauksia.

Ebolaviruksen pahimmin koettelemissa maissa köyhyys lisääntyi merkittävästi, kun koulunkäynti pysähtyi.

Monen tytön koulutus keskeytyi lopullisesti, koska heidän koti- ja hoivatyönsä lisääntyi tai koska heidän piti ansaita rahaa perheelleen. Koulujen sulkeminen altisti tyttöjä väkivallalle ja seksuaaliselle hyväksikäytölle, sillä tytöt olivat usein yksin kotona ilman suojelua.

Myös ruuan ja muiden hyödykkeiden maksaminen seksuaalisilla palveluksilla lisääntyi, kun tytöt joutuivat tukemaan taloudelliseen ahdinkoon joutuneita perheitään. Kun moni perhe menetti ebolan vuoksi elättäjänsä tai elinkeinonsa, lapsiavioliitot lisääntyivät. Joissakin yhteisöissä teini-ikäisten raskaudet lisääntyivät ebolakriisin aikana jopa 65 prosenttia. Suuri osa äidiksi tulleista tytöistä ei päässyt enää palaamaan kouluun.

– Emme saa antaa näiden seurausten toistua nyt koronapandemian kohdalla, etenkin kun mittakaava olisi valtava. Plan International vaatii valtioilta tyttöjen koulutuksen turvaamista ja teini-ikäisten tyttöjen erityisten haasteiden huomioimista. Muutoin olemme vaarassa menettää tulokset siitä ponnistelusta, jolla kansainvälinen yhteistyö on parantanut tyttöjen koulutusta viimeisten 20 vuoden aikana, Ossi Heinänen sanoo.

Plan International ja Unesco vetoavat maailman hallituksiin, jotta ne turvaisivat tyttöjen koulutusta kuudella tehokkaalla toimella:

• Opettajien ja yhteisöjen kanssa on tehtävä tiivistä yhteistyötä tyttöjen koulutuksen jatkumiseksi.
  • Jokaiselle oppijalle on löydettävä olosuhteisiinsa sopivat etäoppimisen keinot.
  • Sukupuolten välinen digikuilu on huomioitava etäopetuksen suunnittelussa.
  • Koulun tärkeät palvelut, kuten kouluruokailu ja psykososiaalinen tuki, on turvattava.
  • Nuoret on otettava mukaan päätöksentekoon pandemian aikaisista koulutustoimista.
  • Tyttöjen kouluun palaaminen on varmistettava tukitoimilla.

Yli 75 maassa toimiva Plan International torjuu koronaviruksen leviämistä yhdessä viranomaisten, kumppanijärjestöjen ja yhteisöjen kanssa lisäämällä tietoa viruksen ehkäisystä sekä parantamalla sanitaatiota ja hygieniaa. Samalla Plan jatkaa pitkäjänteistä työtään maailman heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen koulutuksen ja suojelun edistämiseksi.