Kannanotot, 24.5.2023

Järjestöt: Ulkopolitiikan tasa-arvostrategia veisi Suomen tasa-arvon kärkimaiden joukkoon

eduskuntatilaisuudesta helmikuulta! Missä Joukko poliitikkoja pitää "samaa mieltä" -kylttejä käsissään Planin tilaisuudessa eduskunnassa.

Suomi on tehnyt vaikuttavaa tasa-arvotyötä ulkopolitiikassaan, mutta työ kaipaa johdonmukaisuutta ja tasa-arvoajattelun tuomista ulkosuhteiden jokaiselle osa-alueelle. Seuraavalla hallituksella on mahdollisuus valita, nouseeko Suomi tasa-arvon kärkimaiden joukkoon.

Naisten ja tyttöjen oikeuksien sekä sukupuolten tasa-arvon edistäminen ovat Suomen ulkopolitiikan keskeisimpiä tavoitteita. Tasa-arvoinen imago ja konkreettiset toimet ovat rakentaneet maallemme kokoaan suuremman vaikuttajan roolin kansainvälisissä suhteissa. Tästä huolimatta Suomelta puuttuu ulkopolitiikan tasa-arvotyössä strateginen linja, mikä on näkynyt esimerkiksi Nato-prosessissa tasa-arvokysymysten unohtamisena ja kauppapolitiikan sukupuolisokeutena.

Seuraavassa hallitusohjelmassa Suomen on sitouduttava siihen, että sukupuolten tasa-arvoa vahvistetaan ulkopolitiikassa entisestään. Tämä tarkoittaa ihmisoikeuksien ja tasa-arvon nostamista johdonmukaisesti kaikkeen ulkopolitiikkaan, myös turvallisuus-, puolustus- ja kauppapolitiikkaan.

Tasa-arvoa edistävän ulkopolitiikan toimeenpano vaatii strategian, jossa määritellään tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit ulkosuhteiden eri osa-alueille. Suomella ei ole koskaan ollut ulkosuhteiden tasa-arvostrategiaa, mitä voi pitää poikkeuksellisena. Uusi hallitus voi tehdä nyt historiaa laatiessaan sen ensimmäistä kertaa. Ilman strategiaa ulkopolitiikan tasa-arvotyö on haastavaa ja hajanaista – eikä myöskään resurssiviisasta.

Tasa-arvotyölle on entistäkin suurempi tarve, sillä naisten ja tyttöjen oikeudet eivät mene itsestään eteenpäin, vaan paikoin jopa huonompaan suuntaan. Suomen rooli tasa-arvon tukemisessa on siis tärkeä. Tasa-arvon edistäminen vahvistaa globaalia rauhaa, vakautta ja demokratiaa, mikä on myös maamme etu.

Lisätietoja:

Plan International Suomi
Karoliina Tikka, kotimaan toiminnan ja vaikuttamisen johtaja
050 377 0003, karoliina.tikka@plan.fi

Naisjärjestöjen keskusliitto