Kannanotot Mediatiedotteet, 10.3.2020

EU:n suojeltava kaikkia lapsia Kreikan ja Turkin rajalla

Plan International on huolissaan Eurooppaan pyrkivien lasten tilanteesta. Erityisessä vaarassa ovat yksin matkustavat lapset, jotka ovat suuressa vaarassa joutua väkivallan, hyväksikäytön ja laiminlyönnin kohteeksi.

Plan International toivottaa tervetulleeksi 6. maaliskuuta julkistetun EU:n toimintasuunnitelman, jonka tavoitteena on löytää ratkaisu Kreikkaan yksin pyrkivien lasten auttamiseksi. Samalla haluamme ilmaista suuren huolemme näiden lasten tilanteesta. Plan on sitoutunut ylläpitämään ja edistämään lasten oikeuksien toteutumista ja vaatii siksi EU:lta välittömiä toimia sen varmistamiseksi, että jokaista lasta suojellaan.

Sen jälkeen kun Turkki avasi Kreikan vastaisen rajansa runsas viikko sitten, tuhannet turvapaikkaa hakevat ihmiset – joiden joukossa on suuri määrä lapsia – ovat pyrkineet Eurooppaan.

Olemme erittäin huolissamme Kreikan viranomaisten ja armeijan toimista, esimerkiksi vesitykkien ja kyynelkaasun käytöstä, joilla pyritään estämään meritse tulevia pakolaisia pääsemästä Kreikan saarille. Kehotamme EU:ta vastaamaan tilanteeseen asettamalla ihmisoikeudet ja humanitaariset periaatteet etusijalle.

Ihmisoikeuksien kunnioittaminen on Plan Internationalille ensiarvoisen tärkeää. Se korostuu silloin, kun on kyse lapsista, riippumatta heidän oikeudellisesta asemastaan. EU:n velvollisuus on tarjota lapsille suojelua ja turvaa tilanteissa, joissa he ovat vaarassa joutua väkivallan, hyväksikäytön ja laiminlyönnin kohteeksi.

Hengenvaaran tai muun pakon edessä pakeneminen sisältää useita riskejä. Ensin lapset pakenevat tilannetta, jossa heidän henkensä on jo suuressa vaarassa. Pakomatkalla he joutuvat uudelleen erittäin haavoittuvaan asemaan, erityisesti matkustaessaan yksin.

Nyt liikkeellä olevat yksin matkustavat lapset ovat alttiita vakaville vaaroille joutuessaan elämään epätietoisuudessa, ihmistungoksessa ja epäinhimillisissä oloissa. Suurimmalta osalta heistä riistetään monet perusoikeudet, kuten oikeus suojaan, puhtaaseen veteen, ruokaan, lääkkeisiin, psykososiaaliseen tukeen sekä koulunkäyntiin.  Vastaanottokeskuksissa ja leireillä, joiden pitäisi olla turvallisia, lapset kohtaavat uusia, usein sukupuoleen liittyviä riskejä. Tytöt ja nuoret naiset ovat erityisessä vaarassa joutua syrjinnän ja väkivallan kohteeksi.

Euroopan unionin ja sen jäsenvaltioiden on pidettävä kiinni sitoumuksistaan noudattaa lapsen oikeuksia, humanitaarisia periaatteita sekä kansainvälistä pakolaissopimusta hätätilanteissa. Tämä pätee myös tilanteeseen juuri nyt Turkin ja Kreikan rajalla.

• Plan International kehottaa Euroopan unionia ja sen jäsenvaltioita välittömästi varmistamaan, että lasten suojelu ja hyvinvointi asetetaan etusijalle ja että lasten välittömiin tarpeisiin vastataan. Valtiot eivät voi koskaan ohittaa velvollisuuttaan suojella ja ylläpitää kaikkien lasten ihmisoikeuksia ja etuja, riippumatta näiden oikeudellisesta asemasta.
  • Plan myös kehottaa varmistamaan, että Kreikan saarille yksin saapuneiden lasten kiireellisessä sijoittamisessa EU:n jäsenmaihin huomioidaan jo tunnistettujen 5500 lapsen tilanne. Tämä on tehtävä järjestelmällisesti ja linjassa lapsen oikeuksien kanssa sekä lasten parhaan edun mukaan.