Alla näet hakuasi vastaavat sisällöt. Mikäli et löytänyt etsimääsi, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä.
Artikkelit, 28.4.2022
Tytöt kohti tulevaisuuden ammatteja
Planin teknologiakerhossa kiinalaistytöt saavat mahdollisuuden oppia taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden työpaikoilla. Shaanxin syrjäseuduilla teknologia ei ole enää vain poikien juttu.
Kiinalainen Xi, 12, kasvoi tavallisessa perheessä, jossa isä kävi palkkatöissä ja äiti huolehti kaikista kotitöistä. Niinpä Xillä oli jo pienestä asti vahvat mielipiteet naisten ja miesten rooleista yhteiskunnassa. Hän rakasti laulamista ja tanssimista, kuten monet ystävänsä, ja uskoi näiden harrastusten olevan sopivia tytöille.
Xi sai uusia mielenkiinnon kohteita, kun hän liittyi koulussaan toimivaan tyttöjen teknologiakerhoon. Planin perustamassa kerhossa yksi Xin lempiaiheista on robottien ohjelmoiminen.
”Nyt olen kiinnostunut asioista, joita yleensä pidetään vain poikien juttuina”, Xi kertoo.
Analyyttinen ajattelu kehittyy
Plan International ja ASML-säätiö ovat yhdessä toteuttaneet kolmevuotisen teknologiaohjelman lapsille Shaanxin syrjäisisten alueiden yhteisöissä. Siinä keskitytään tieteisiin, teknologiaan, tekniikkaan ja matematiikkaan. Toimintaan on osallistunut 1 200 lasta, joista 800 on tyttöjä.
Opettaja Yuan Min on vastuussa kerhosta Xin koulussa. Hän on yllättynyt, miten nopeasti kerho on saanut aikaan muutosta.
”Tyttöjen analyyttinen ajattelu, mielikuvitus ja kiinnostuksen kohteet ovat kehittyneet hurjasti”, hän kertoo.
Kerholla on ollut myös suora vaikutus lasten koulumenestykseen. Yuan Min kertoo, miten rakentaminen ja robottien ohjelmoiminen on auttanut lapsia keskittymään esimerkiksi matematiikan kokeiden laskutehtäviin.
Perinteisten roolien ulkopuolelle
Osana projektia Plan on lisännyt opettajien tietoa tasa-arvosta ja lasten osallistumisesta.
”Teknologia kuuluu monille tulevaisuuden työpaikoille. Kuitenkin vain kolme prosenttia tytöistä valitsee tieto- ja viestintäteknologian jatko-opinnoissaan. Plan on kiinnittänyt tähän huomiota, ja olemme työskennelleet maailman johtavien teknologiayritysten kanssa”, sanoo Plan International Kiinan tieto- ja viestintäteknologian asiantuntija Xue Xiaona.
“Tahdomme voimaannuttaa tyttöjä, jotta perinteiset roolit eivät estäisi heitä saavuttamasta täyttä potentiaaliaan.”
Tieto- ja viestintäteknologia kasvaa ja kehittyy koko ajan, mutta etenkin syrjäseutujen koulujen resurssit teknologian opetuksessa ovat jääneet jälkeen. Usein kouluissa keskitytään kokeisiin, ja toisenlaisiin opetustapoihin tai -materiaaleihin on vain rajallisesti resursseja.
Monesti kouluissa opetetaan perinteisiä IT-taitoja, eikä niissä pohdita, miten lapsille voisi jakaa nopeasti kehittyvässä maailmassa tarvittavia taitoja.
Tytöt ovat huolellisia ohjelmoijia
Aluksi opettaja Yuan Min ei jaksanut uskoa, että kerhoon saataisiin mukaan riittävästi tyttöjä, sillä monet syrjäseutujen opettajat kokevat teknologian sopivan paremmin pojille.
Yuan Min on kuitenkin yllättynyt, että kerhoon on osallistunut suuri määrä tyttöjä, jotka ovat olleet yhtä innostuneita ja luovia kuin pojat.
”Olen huomannut, että tytöt ovat huolellisempia ohjelmoijia ja tekevät vähemmän virheitä kuin pojat.”
Ohjelmointikoulutusta on vaadittu Kiinassa mukaan opetusohjelmiin, ja paikallishallinnot ja koulujen johtajat ovat antaneet tukensa Planin projektille.
“Tämä projekti on näyttänyt muillekin esimerkkiä siitä, kuinka teknologian opetusta voi järjestää myös syrjäisemmissä kouluissa”, sanoo Puchengin alueen koulutusviraston johtaja herra Dong.
Xi on kehittänyt ryhmänsä kanssa jo monenlaisia robotteja, kuten älyroskiksen, majakan ja siivousrobotin.
”Aiemmin meillä ei ollut mahdollisuutta opetella vaikkapa ohjelmoimista. Onneksi olen saanut nyt kokeilla ja olen huomannut, että ohjelmointi on jännää!” Xi sanoo.
Huhtikuussa puhutaan tytöistä ja teknologiasta
Kansainvälistä Girls in ICT -päivää, eli tytöt ja teknologia -päivää, vietetään tänä vuonna 28.4. Päivän tarkoituksena on innostaa tyttöjä ja nuoria naisia teknologian pariin sekä käydä keskustelua teknologia-alan sukupuolittuneisuudesta ja tyttöjen kohtaamasta syrjinnästä niin teknologia-alalla kuin verkossa.
Jokaisella tytöllä on oikeus päästä teknologian pariin ja käyttää internetiä, ilman häirintää ja syrjintää. Lisäksi tytöissä on valtava potentiaali teknologian kehittäjinä, kaikille yhdenvertaisemman tulevaisuuden rakentajina.
Seuraa meitä somessa ja osallistu keskusteluun: #GirlsinICTday
Ota @plansuomi seurantaan Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.
Tee hätäapulahjoitus
Tällä hetkellä sadat miljoonat lapset elävät keskellä konflikteja ja kriisejä. Lapset tarvitsevat kipeästi apua. Lahjoita Planin hätäapurahastoon ja autat lapsia siellä, missä hätä on suurin
Lahjoita hätäapuunTytöt samalle viivalle
Tyttösponssi-lahjoittajana olet Planin kuukausilahjoittaja ja tyttöjen liittolainen. Tuellasi edistät tyttöjen koulutusta sekä torjut lapsiavioliittoja, liian varhaisia raskauksia ja tyttöjen sukuelinten silpomista.
Tule mukaanVaikuta vapaaehtoisena
Tavoitteenamme on maailma, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Edistä oikeudenmukaista maailmaa kanssamme vapaaehtoisena.
Ryhdy vapaaehtoiseksiJärjestöt peräänkuuluttavat hallitukselta antirasistista politiikkaa ja yhdenvertaisuutta edistävää lainsäädäntöä
Hallitus sanoo olevansa sitoutunut puuttumaan syrjintään ja kitkemään rasismia kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Käytännössä hallituksen politiikka kuitenkin syventää rakenteellista rasismia ja syrjintää. 28 järjestöä peräänkuuluttaa hallitukselta antirasistista politiikkaa ja yhdenvertaisuutta edistävää lainsäädäntöä yksittäisten yhdenvertaisuustoimien sijaan.
Nälkä ja pelko uhkaavat tyttöjen tulevaisuutta Haitissa
Haitia ravistelevat väkivaltaisuudet ja nälkäkriisi uhkaavat tyttöjen oikeuksia. 13-vuotias Barbara haaveilee tulevaisuudesta ompelijana.
Koulumaailman eriarvoisuus asettaa oppilaat eri lähtöruudulle
Opettajilla on merkittävä rooli rasismin, kiusaamisen ja syrjäytymisen torjunnassa. Tämän vuoksi on tärkeää, että opettajat tunnistavat näiden ilmiöiden eri ilmenemismuotoja ja puuttuvat niihin heti.