Artikkelit, 28.4.2022

Tytöt kohti tulevaisuuden ammatteja 

Tyttö esittelee pöydällä olevaa teknistä rakennelmaa.

Planin teknologiakerhossa kiinalaistytöt saavat mahdollisuuden oppia taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden työpaikoilla. Shaanxin syrjäseuduilla teknologia ei ole enää vain poikien juttu.

Kiinalainen Xi, 12, kasvoi tavallisessa perheessä, jossa isä kävi palkkatöissä ja äiti huolehti kaikista kotitöistä. Niinpä Xillä oli jo pienestä asti vahvat mielipiteet naisten ja miesten rooleista yhteiskunnassa. Hän rakasti laulamista ja tanssimista, kuten monet ystävänsä, ja uskoi näiden harrastusten olevan sopivia tytöille.

Xi sai uusia mielenkiinnon kohteita, kun hän liittyi koulussaan toimivaan tyttöjen teknologiakerhoon. Planin perustamassa kerhossa yksi Xin lempiaiheista on robottien ohjelmoiminen.

”Nyt olen kiinnostunut asioista, joita yleensä pidetään vain poikien juttuina”, Xi kertoo.

Analyyttinen ajattelu kehittyy

Plan International ja ASML-säätiö ovat yhdessä toteuttaneet kolmevuotisen teknologiaohjelman lapsille Shaanxin syrjäisisten alueiden yhteisöissä. Siinä keskitytään tieteisiin, teknologiaan, tekniikkaan ja matematiikkaan. Toimintaan on osallistunut 1 200 lasta, joista 800 on tyttöjä.

Opettaja Yuan Min on vastuussa kerhosta Xin koulussa. Hän on yllättynyt, miten nopeasti kerho on saanut aikaan muutosta.

”Tyttöjen analyyttinen ajattelu, mielikuvitus ja kiinnostuksen kohteet ovat kehittyneet hurjasti”, hän kertoo.

Kerholla on ollut myös suora vaikutus lasten koulumenestykseen. Yuan Min kertoo, miten rakentaminen ja robottien ohjelmoiminen on auttanut lapsia keskittymään esimerkiksi matematiikan kokeiden laskutehtäviin.

Perinteisten roolien ulkopuolelle

Osana projektia Plan on lisännyt opettajien tietoa tasa-arvosta ja lasten osallistumisesta.

”Teknologia kuuluu monille tulevaisuuden työpaikoille. Kuitenkin vain kolme prosenttia tytöistä valitsee tieto- ja viestintäteknologian jatko-opinnoissaan. Plan on kiinnittänyt tähän huomiota, ja olemme työskennelleet maailman johtavien teknologiayritysten kanssa”, sanoo Plan International Kiinan tieto- ja viestintäteknologian asiantuntija Xue Xiaona.

“Tahdomme voimaannuttaa tyttöjä, jotta perinteiset roolit eivät estäisi heitä saavuttamasta täyttä potentiaaliaan.”

Tieto- ja viestintäteknologia kasvaa ja kehittyy koko ajan, mutta etenkin syrjäseutujen koulujen resurssit teknologian opetuksessa ovat jääneet jälkeen. Usein kouluissa keskitytään kokeisiin, ja toisenlaisiin opetustapoihin tai -materiaaleihin on vain rajallisesti resursseja.

Monesti kouluissa opetetaan perinteisiä IT-taitoja, eikä niissä pohdita, miten lapsille voisi jakaa nopeasti kehittyvässä maailmassa tarvittavia taitoja.

Oppilaat ohjelmoivat robotteja tunnilla.
Oppilaat ohjelmoivat robotteja tunnilla.

Tytöt ovat huolellisia ohjelmoijia

Aluksi opettaja Yuan Min ei jaksanut uskoa, että kerhoon saataisiin mukaan riittävästi tyttöjä, sillä monet syrjäseutujen opettajat kokevat teknologian sopivan paremmin pojille.

Yuan Min on kuitenkin yllättynyt, että kerhoon on osallistunut suuri määrä tyttöjä, jotka ovat olleet yhtä innostuneita ja luovia kuin pojat.

”Olen huomannut, että tytöt ovat huolellisempia ohjelmoijia ja tekevät vähemmän virheitä kuin pojat.”

Ohjelmointikoulutusta on vaadittu Kiinassa mukaan opetusohjelmiin, ja paikallishallinnot ja koulujen johtajat ovat antaneet tukensa Planin projektille.

“Tämä projekti on näyttänyt muillekin esimerkkiä siitä, kuinka teknologian opetusta voi järjestää myös syrjäisemmissä kouluissa”, sanoo Puchengin alueen koulutusviraston johtaja herra Dong.

Xi on kehittänyt ryhmänsä kanssa jo monenlaisia robotteja, kuten älyroskiksen, majakan ja siivousrobotin.

”Aiemmin meillä ei ollut mahdollisuutta opetella vaikkapa ohjelmoimista. Onneksi olen saanut nyt kokeilla ja olen huomannut, että ohjelmointi on jännää!” Xi sanoo.

Huhtikuussa puhutaan tytöistä ja teknologiasta

Kansainvälistä Girls in ICT -päivää, eli tytöt ja teknologia -päivää, vietetään tänä vuonna 28.4. Päivän tarkoituksena on innostaa tyttöjä ja nuoria naisia teknologian pariin sekä käydä keskustelua teknologia-alan sukupuolittuneisuudesta ja tyttöjen kohtaamasta syrjinnästä niin teknologia-alalla kuin verkossa.

Jokaisella tytöllä on oikeus päästä teknologian pariin ja käyttää internetiä, ilman häirintää ja syrjintää. Lisäksi tytöissä on valtava potentiaali teknologian kehittäjinä, kaikille yhdenvertaisemman tulevaisuuden rakentajina.

Seuraa meitä somessa ja osallistu keskusteluun: #GirlsinICTday

Ota @plansuomi seurantaan Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Maailman paras sijoitus

Tyttöjen koulutus on maailman paras sijoitus. Kun kaikki tytöt pääsevät kouluun, taloudellinen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus lisääntyvät.

Lue lisää
Ecuadorilainen Yadira kädet puuskassa tiiliseinän edessä.

Tule tyttösponssiksi

Kuukausilahjoituksesi parantaa heikoimmassa asemassa olevien tyttöjen asemaa ja varmistaa, etteivät he jää sukupuolensa takia taka-alalle.

Liity nyt
Planin vapaaehtoisia ja työntekijöitä seisoo portailla siniset nauhat kaulassaan.

Vaikuta vapaaehtoisena

Tavoitteenamme on maailma, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Edistä oikeudenmukaista maailmaa kanssamme vapaaehtoisena.

Ryhdy vapaaehtoiseksi
Planin nuoria kansanedustajien kanssa yhteiskuvassa, Planin Tulevaisuussanomat-lehden etusivuja käsissään.
Blogit, 22.9.2022

Nuoret kertoivat kansanedustajille, miltä ilmastokriisi voisi näyttää vuonna 2052

Tarvitsemme kykyä kuvitella erilaisia tulevaisuuksia, mutta myös tekoja ja toimintaa, kirjoittaa nuorten toiminnan koordinaattorimme Tiina Salola.
Kuusi Planin #GirlsTakeover-nuorta poseeraa sillalla aurinkoisessa säässä.

Nuoret valtaavat talouden johtopaikat Planin #GirlsTakeover-tempauksessa

Suomessa nuoret valtaavat tänä vuonna valtiovarainministerin, Helsingin pormestarin sekä Talouselämän, Stora Enson, LähiTapiolan ja PwC:n johtajien paikat.
Ugandalainen Veronica.
Artikkelit, 14.9.2022

”Saamani koulutus auttoi minua suunnattomasti” 

Ugandalainen Veronica löysi ammatin ja toimeentulon Planin innovaatiotyöpajan kautta.