Alla näet hakuasi vastaavat sisällöt. Mikäli et löytänyt etsimääsi, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä.

Alla näet hakuasi vastaavat sisällöt. Mikäli et löytänyt etsimääsi, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin tai ota yhteyttä.
Blogit, 27.10.2025

Tutkimukset ja tilastot kertovat, että hälyttävän moni nuori Suomessa kokee koulussa syrjintää, häirintää ja rasismia. Oppilaitosten ammattilaisilla on keskeinen rooli tämän muuttamisessa. Ammattilaisten kohtaamistaitoja, ymmärrystä ja toimintakulttuuria kehittämällä oppilaitokset voivat rakentaa aiempaa turvallisempia ja yhdenvertaisempia oppimisympäristöjä. Täydennyskoulutuksilla kehittämistyöhön voi saada uutta virtaa.
Vuosina 2024–2025 toteutimme Opetushallituksen täydennyskoulutusrahoituksella kolme Yhdenvertaisen koulun rakentajat -koulutuskokonaisuutta, jotka kokosivat yhteen 45 opettajaa ja kasvattajaa eri puolilta Suomea. Lisäksi järjestimme webinaarin, jossa esittelimme tämän hankkeen ja edellisen samansisältöisen hankkeen aikana testattuja hyviä käytäntöjä oppilaitosten ammattilaisille. Mukana olleilla perusopetuksen ja toisen asteen opettajilla ja kasvattajilla oli yhteinen tavoite: muokata koulua entistä yhdenvertaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi paikaksi kaikille.
Koulutuksissa tarjosimme sekä perustason että syventävää tietoa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisestä. Osallistujat saivat konkreettisia työkaluja, joita voi hyödyntää niin koulun toimintakulttuurin kehittämisessä kuin omassa opetus- ja kasvatustyössä.
Koulutuksissa käsiteltiin muun muassa:
Osallistujat toteuttivat koulutuksen aikana omaan työhön sidotun pedagogisen kokeilun, joka vei opetetut asiat käytäntöön. Kokeiluina syntyi muun muassa uusia opetuskokonaisuuksia, työyhteisön ammattilaisille suunnattuja koulutuksia ja yhteisiä keskusteluja turvallisemman tilan periaatteista. Moni päivitti myös oppilaitoksensa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa.
Kokeilujen vaikutukset ulottuivat yksittäisistä opettajista koko kouluyhteisöön – oppilaisiin, kollegoihin ja johtoon. Yksi esimerkki tästä löytyy videolta, jossa lempääläläisen Kanavan koulun opettaja Niko Vallenius kertoo koulunsa yhdenvertaisuustyöstä ja kokemuksistaan koulutuksesta. Video on katsottavissa Planin YouTube-kanavalla ja Globaalikoulun materiaalipankissa.
Kukin koulutus oli kestoltaan noin kaksi kuukautta ja vastasi laajuudeltaan 3 opintopistettä. Yksi koulutus järjestettiin kokonaan verkossa, kaksi monimuotokoulutuksina Tampereella ja Kuopiossa. Osallistujien palaute kertoo, että koulutuskokonaisuus oli tasapainoinen eikä kuormittanut arkea liikaa. Päinvastoin – moni osallistuja kertoo saaneensa koulutuksesta uutta virtaa sekä mahdollisuuden hengähtää ja saada vertaistukea kiireisen työarjen keskellä.
Pitkäkestoiset ja sisällöltään monipuoliset koulutukset tukevat hyvin opettajien kykyä reflektoida omaa osaamistaan ja ymmärrystään haastavista teemoista. Keskustelut kollegoiden ja kouluttajien kanssa tuovat esiin tuoreita näkökulmia ja haastavat omaa ajattelua rakentavasti. Täydennyskoulutukset antavat tilan ja mahdollisuuden keskittyä kehittämään omaa työtä kokonaisvaltaisesti tai toisaalta juuri tiettyyn tärkeään teemaan kohdentaen. Siten ammattilaiset voivat tarkastella työn tekemisen tapoja ja työyhteisön käytäntöjä ikään kuin kauempaa, arkisen tason yläpuolelta ja sivulta.
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyö on ollut jo pitkään keskeinen kehittämisalue opetus- ja kasvatusalalla. Samaan aikaan yhteiskunnallinen keskustelu esimerkiksi maahanmuutosta ja sateenkaari-ihmisten oikeuksista on etenkin viime vuosina ollut kiivasta. On tunnistettu, että oppilaitoksilla on tärkeä rooli ja oma vastuunsa moninaisten lasten ja nuorten kasvurauhan tukemisessa ja haitallisten asenteiden muuttamisessa.
Valtionhallinto on tarttunut tähän haasteeseen julkaisemalla toukokuussa Koulutuksen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kehittämisohjelman (2025-2027), joka tarjoaa oppilaitosten ammattilaisille työkaluja torjua kiusaamista, häirintää ja syrjintää, jotka liittyvät esimerkiksi sukupuoleen, ulkonäköön, maailmankatsomukseen, seksuaalisuuteen, etniseen taustaan tai vammaan.
Viime vuonna hallinnossa on kuitenkin myös toteutettu säästötoimia, jotka heikentävät yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyön edellytyksiä. Esimerkiksi Opetushallituksen opetustoimen täydennyskoulutushankeavustusten ja aluehallintovirastojen maksuttomien opettajien täydennyskoulutusten lakkauttaminen sekä kansalaisjärjestöjen viestintä- ja globaalikasvatustuen poistaminen vaikeuttavat koulutusten järjestämistä. Myös kuntien säästöt sijaismäärärahoissa rajoittavat opettajien mahdollisuuksia osallistua koulutuksiin.
Toivottavasti tuoreen kehittämisohjelman toimenpiteet todella tarjoavat luvattua konkreettista tukea ja koulutusta, jota opettajat ja oppilaitosyhteisöt kaipaavat.
Koulutuksia suunnitteleville ja toteuttaville on erityisen palkitsevaa saada palautetta, joka kertoo koulutuksen täyttäneen osallistujien odotukset ja tarpeet. Aiemman Yhdessä kohti yhdenvertaista koulua -hankkeen (2022–2023) ja nyt päättyneen koulutushankkeen palautteista välittyy innostus ja kiitollisuus.
”Koulutus oli todella monipuolinen ja täynnä tärkeää asiaa, joka mielestäni kaikkien opettajien pitäisi kuulla.”
”Opin paljon ja sain myös vahvistusta omalle opettajuudelleni ja että teen tärkeää ja merkityksellistä työtä edistäessäni yhdenvertaisuutta koulussamme. Sain myös vahvistusta ryhtyä edistämään asioita laajemmin omassa kunnassamme.”
”Ihanaa, että tällainen koulutus järjestettiin ja sain siihen osallistua. Nyt minulla on taas askeleen verran varmempi ja osaavampi olo koulutuksen teemojen äärellä. Suuri kiitos!”
“Kollegat eri puolilta Suomea olivat osa arvokasta koulutuskokonaisuutta – ryhmän läsnäolo ja keskustelut olivat laadukkaita ja ajatuksia herättäviä.”
“Kiinnostavat ja vaihtelevat koulutuspäivät, asiantuntevat kouluttajat, hyvät keskustelut ja yhteishenki. Sopivasti tekemistä, koulutus ei kuormittanut arkea liikaa, vaan toi siihen sopivasti lisää.”
“Valtavasti tuli uuttakin tietoa ja hyviä pointteja, joita ei ole niin tullut aiemmin ajateltua. Myös turvallisen tilan luominen onnistui hienosti.”
”Voi kunpa tämä olisi kaikille pakollinen! Voisitteko rantautua esim. opettajankoulutukseen pakollisena! Ihanan armollinen ilmapiiri, vaikkei kaikkia ennakkotehtäviä aina ehtinyt tehdä.”
”Paras täydennyskoulutus opettajan urallani.”
Hankkeiden aikana on käynyt selväksi, että opettajat ja kasvattajat kaipaavat yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyön käytännön toteuttamiseen edelleen paljon tukea, eikä kaikille ole sitä vielä riittävästi ollut tarjolla.
Hankkeen koulutuksissa kouluttajina toimivat Planin Globaalikoulun asiantuntijat Mari Lauluvaara, Minna Mannert ja Maria Möller sekä kokeneet asiantuntijat Planin ulkopuolelta: THL:n kehittämispäällikkö Mona Eid, Mixed Finns -yhteisön antirasismiasiantuntijat Alice Jäske ja Janina Waenthongkham sekä Setan koulutusasiantuntija Venla Suutari. Yhdessä syntyi hieno kokonaisuus, jonka hedelmistä toivottavasti kasvaa uutta satoa vielä tulevaisuudessa.
Koulutusten materiaaleja on julkaistu Creative Commons -lisenssillä (CC BY-NC-SA 4.0), ja ne löytyvät Avointen oppimateriaalien kirjastosta ja Globaalikoulun materiaalipankista.
Opettajien ja kasvattajien koulutuksiin liittyviin tiedusteluihin vastaa globaalikasvatuksen suunnittelija Mari Lauluvaara, mari.lauluvaara@plan-international.org, p. 050 467 4361.
Tänä jouluna voit antaa lahjan, joka kestää läpi elämän. Valitsemalla Planin aineettoman lahjan olet mukana rakentamassa kaikille lapsille oikeudenmukaisempaa ja turvallisempaa tulevaisuutta.
Tutustu lahjoihinJokaisella tytöllä on oikeus käydä koulua, päättää itse kehostaan ja elää turvassa. Liity tyttöjen oikeuksien puolustajien joukkoon ja tule rakentamaan tasa-arvoisempaa tulevaisuutta.
Liity kuukausilahjoittajaksiTavoitteenamme on maailma, jossa kaikkien lasten oikeudet ja tasa-arvo toteutuvat. Edistä oikeudenmukaista maailmaa kanssamme vapaaehtoisena.
Ryhdy vapaaehtoiseksi