Työhyvinvointi | Plan

 

Orion ja Plan auttavat kehitysmaiden tyttöjä kouluun

Suomalaisen lääketeollisuusyrityksen Orionin ja Plan Suomen yhteistyö jatkuu uudessa Liikutaan tytöt kouluun -kampanjassa, jossa Orionin koko henkilöstöllä on mahdollisuus yhdistää oma hyvinvointi ja auttamisen ilo.

Työhyvinvointikampanjassa Orion kerää lahjoitusvarat henkilöstön liikuntasuoritusten perusteella. Jokainen Orionin työntekijä ja esimies voi kirjata oman suorituksensa HeiaHeia-järjestelmään, joka laskee suoritusta vastaavan summan lahjoitustilille. Liikuntamuodolla ei ole väliä, vaan jokainen saa harrastaa itselleen rakkainta urheilulajia.

– Tyttöjen koulutuksen tukeminen kehitysmaissa on erittäin tärkeää, sillä sitä kautta luodaan tasa-arvoa ja saadaan heidät osalliseksi yhteiskunnan toimintaan. Itse aion osallistua kampanjaan ainakin ulkoilemalla ja hölkkäämällä. Lisäksi tulee varmasti pyöräiltyä ja tehtyä pihatöitä, toimitusjohtaja Timo Lappalainen kertoo.

 

Miten yrityksenne voi ottaa haasteen vastaan?

  1. Miettikää lahjoitettava summa tyttöjen koulutukseen. Esim. 10 000 eurolla saadaan liikutettua n. 50 tyttöä kouluun poistamalla koulunkäynnin esteitä ja tukemalla koulutusta taloudellisesti!
  2. Räätälöidään hyvinvointikampanjan liikuntatavoite henkilöstönne koon mukaan. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni liikkumaan ainakin muutaman kerran viikossa.
  3. Haastetaan työntekijät mukaan kampanjaan - mitä useampi työntekijä saadaan mukaan, sitä enemmän hyvinvointi kasvaa.
  4. Kaikki liikkuminen lasketaan! Liikuntamääriä seurataan valmiin mobiili- ja verkkoapplikaation avulla. Keskimäärin hyvinvointikampanja kestää 12 viikkoa.

 

Mikä on onnistuneen työhyvinvointikampanjan salaisuus?

Työhyvinvointivalmentaja Raija Salmimies Peruskunto Oy:stä antaa vinkkejä, miten liikuntaan aktivoiva työhyvinvointikampanja saadaan onnistumaan.

  1. Huomioi ihmisten erilaisuus tarjoamalla erilaisia vaihtoehtoja liikkumiseen – jokaiselle jotakin.
  2. Liikuntaan aktivoivilla kampanjoilla tulisi olla selkeä, konkreettinen ja mitattavissa oleva tavoite, jonka toteutumista seurataan aktiivisesti.
  3. Kampanjan tulosta on tärkeä juhlistaa yhdessä. Me teimme sen!