Tutkimus: Elokuvateollisuus näyttää naisjohtajat usein seksiobjekteina | Plan

30.9.2019

Tutkimus: Elokuvateollisuus näyttää naisjohtajat usein seksiobjekteina

Elokuvateollisuus on yhä miehinen, länsimainen ja heteronormatiivinen, Plan Internationalin maailmanlaajuinen tutkimus kertoo. Naisjohtajia on valkokankaalla selvästi vähemmän kuin miesjohtajia, ja heidät näytetään usein vähäpukeisina.

Lastenoikeusjärjestö Plan International tarkastelee tuoreessa tutkimuksessaan Rewrite Her Story sitä, miten elokuvateollisuus kuvaa naisjohtajia. Tutkimusta varten analysoitiin kymmenen eniten tuottanutta elokuvaa 20 maassa. Listaus perustuu comScoren ja Box Office Mojon vuoden 2018 tietoihin. Mukana oli myös kymmenen Suomessa eniten tuottanutta kansainvälistä elokuvaa.

Tutkimus osoittaa, että seksismi ja perinteiset käsitykset sukupuolista elävät yhä vahvoina elokuvateollisuudessa. Tarkastelluissa elokuvissa johtajahahmot ovat useimmiten miehiä. Naisjohtajat kuvataan miesjohtajia useammin seksiobjekteina, ja he esiintyvät elokuvissa alasti tai vähäpukeisina selvästi miehiä useammin.

Yksikään tarkastelluista elokuvista ei ole naisen ohjaama. Vain joka neljännen elokuvan tekoon osallistui naistuottaja, ja vain joka kymmenennessä käsikirjoitustiimissä oli nainen.

Elokuvien hahmoista kaksi kolmesta on miehiä, ja mieshahmot puhuvat kaksi kertaa naishahmoja enemmän. Lähes puolet kaikista hahmoista on etnisyydeltään valkoisia. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia hahmoja elokuvissa on vain satunnaisesti. 

Tytöt toivovat sukupuolirooleja rikkovia hahmoja

Tutkimus kartoitti myös tyttöjen näkemyksiä elokuvista. Kyselytutkimukseen osallistui yli 10 000 tyttöä ja nuorta naista 19 eri maasta. Mukana oli myös 500 suomalaistyttöä.

Tytöt kertoivat arvostavansa erityisesti henkilöhahmoja, jotka rikkovat perinteisiä sukupuolirooleja. Monet huomauttivat, että vaikka naishahmot toimisivat perinteisten roolien vastaisesti, he näyttävät useimmiten vallitsevien kauneusnormien mukaisilta.

Tytöt toivoivat erityisesti elokuvia, jotka nostavat naishahmot juonen keskiöön ja naisnäyttelijät päärooleihin. He toivoivat myös, että mieshahmot ilmaisisivat tunteitaan vapaammin.

”Elokuvat vaikuttavat siihen, miten tytöt näkevät itsensä ja heitä ympäröivän maailman. Niiden sisältö ei peilaa maailmaa sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin elokuvantekijät sen näkevät. Siksi naisten määrän ja roolin kasvaminen elokuvateollisuudessa on tärkeää”, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

Toivoniemi työskentelee omissa elokuvaprojekteissaan mielellään naispainotteisen tiimin kanssa.

Plan International haastatteli tutkimusta varten myös naispuolisia elokuvantekijöitä ympäri maailmaa. Yksi heistä on suomalainen ohjaaja-tuottaja Elli Toivoniemi, joka on yksi Tuffi Films -tuotantoyhtiön perustajista. Tuffi Filmsin tunnetuimpia elokuvia on dokumentti Hobbyhorse Revolution, joka kertoo keppihevosia harrastavista tytöistä.

”Elokuva on kaikista voimakkain media ja globaali taidemuoto, ja sen vaikutukset voivat olla valtavia. Elokuvat voivat auttaa meitä tuntemaan empatiaa, vaihtamaan perspektiiviä ja näkemään asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Elokuvien diversiteetti ei ole tärkeää pelkästään tytöille vaan meille kaikille”, Toivoniemi kertoo. 

 

Koko tutkimuksen ja tiivistelmän (molemmat englanniksi) löydät täältä >>

 

Tutkimuksen tuloksia:

  • Elokuvien johtajahahmot ovat useimmiten miehiä. Tutkimuksessa analysoitujen elokuvien mieshahmoista 42 % näytetään johtavassa roolissa, naishahmoista vain 27%.
  • Naisjohtajat näytetään elokuvissa paljastavissa asuissa useammin (30 %) kuin miesjohtajat (7 %).
  • Kaksi kolmasosaa (67 %) elokuvien hahmoista on miehiä ja yksi kolmasosa (33%) naisia.
  • Mieshahmot puhuvat elokuvissa kaksi kertaa enemmän kuin naishahmot.
  • Vain joka kuudeskymmenes naisjohtajahahmo kuuluu HLBTIQ-vähemmistöön.
  • Analysoiduista elokuvista yksikään ei ole naisen ohjaama.

 

Tutkimuksen ovat tuottaneet Plan International ja Geena Davis Institute on Gender and Media. Rewrite Her Story on jatkoa kesäkuussa julkaistulle tutkimukselle Taking The Lead, joka kartoitti tyttöjen suhtautumista johtajuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahdessakymmenessä maassa (Alankomaat, Benin, Dominikaaninen tasavalta, Etelä-Sudan, Filippiinit, Honduras, Intia, Japani, Kanada, Peru, Ruotsi, Suomi, Tanska, Saksa, Senegal, Sierra Leone, Uganda, Vietnam, Yhdysvallat ja Zimbabwe) kymmentä eniten tuottanutta elokuvaa. Analysoituja elokuvia on yhteensä 56, sillä samat elokuvat menestyivät useissa maissa.