Tunnettuja suomalaisia ei hymyilytä – Esko Valtaoja ja Christoffer Strandberg mukana kampanjoimassa tyttöjen oikeuksien puolesta | Plan

4.3.2020

Tunnettuja suomalaisia ei hymyilytä – Esko Valtaoja ja Christoffer Strandberg mukana kampanjoimassa tyttöjen oikeuksien puolesta

Plan International Suomi aloittaa naistenpäivänä 8.3. #eihymyilytä-kampanjan, jossa Plan kannustaa kaikkia ottamaan kantaa tyttöjen ja naisten kohtaamaan epätasa-arvoon. Viime vuonna kampanjaan osallistui sosiaalisessa mediassa yli 600 suomalaista. Nyt Plan kannustaa erityisesti miehiä mukaan.

Kampanjassa Plan ja tunnetut suomalaiset nostavat hymyttömillä kuvilla kantaa epäkohtiin tyttöjen asemassa. Mukana ovat muun muassa Arja KorisevaLola OdusogaChristoffer Strandberg ja Esko Valtaoja sekä Tarja Halonen kampanjan suojelijana. Kampanjan kuvat ovat Janita Aution ja Meeri Koutaniemen ottamia. 

Kampanjassa Plan kannustaa kaikkia jakamaan oman hymyilemättömän kuvan sosiaalisessa mediassa #eihymyilytä-tunnisteella sekä @plansuomi-merkinnällä ja ottamaan kantaa tyttöjen ja naisten kohtaamaan epätasa-arvoon. Kampanjaan osallistuneista kuvista valitaan yksi vaikuttava otos, jonka kuvaaja pääsee Meeri Koutaniemen kuvattavaksi. 

Tänä vuonna Plan kannustaa erityisesti miehiä osallistumaan kampanjaan. 

– Tytöt kokevat syrjintää sukupuolensa, ikänsä ja köyhyytensä takia. Samalla tyttöjen aseman parantaminen kuitenkin hyödyttäisi kaikkia, sekä poikia ja miehiä että tyttöjä ja naisia. Kun tytöt ja naiset saavat koulutusta ja voivat osallistua täysivaltaisesti työelämään sekä päätöksentekoon, yhteiskunnat vaurastuvat ja voivat tarjota enemmän mahdollisuuksia kaikille, Plan International Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo. 
 

Tyttöjen asemassa on edelleen paljon parannettavaa

Tyttöjen oikeuksissa on yhä räikeitä puutteita, erityisesti kehittyvissä maissa. Joka vuosi esimerkiksi 12 miljoonasta tytöstä tulee vaimo alaikäisenä, ja joka kymmenes tyttö maailmassa on kokenut seksuaalista väkivaltaa. 

Kampanja myös muistuttaa, että nykytahdilla poliittinen tasa-arvo toteutuu vasta 95 vuoden päästä ja työelämän tasa-arvo 257 vuoden päästä. 

– Onhan se aika kummallista, että yhä edelleenkin miehille maksetaan ekstraa siitä, että he yrittävät tehdä työnsä yhtä hyvin kuin naiset. Sitä paitsi meidän miesten olisi korkea aika oppia tulemaan toimeen sillä, millä naisetkin tulevat, emme me nyt heitä niin paljon surkeampi eliölaji voi olla, kampanjassa mukana oleva professori Esko Valtaoja toteaa. 

Kampanja näkyy tulevien viikkojen aikana eri kanavissa ja esimerkiksi tarroina julkisissa vessoissa. Radio Helsinki tekee myös aiheeseen liittyvää ohjelmaa tasa-arvon päivän (torstai 19.3.) viikolla, ja tasa-arvon päivänä Havis Amanda -patsas nauhoitetaan kampanjaan liittyen. Myös Suomen valokuvataiteen museo on mukana kampanjassa ja nostaa kokoelmistaan esiin hymyttömiä omakuvia. 

Viime vuonna yli 600 suomalaista otti #eihymyilytä-kuvillaan kantaa sosiaalisessa mediassa.  

– Ei hymyilytä -kampanja nostaa esille tyttöihin kohdistuvat epäkohdat, joiden parantamiseen vaaditaan maailmanlaajuinen huomio. Tyttöjen asema paranee vain, jos sitä osataan vaatia yhdessä puhumalla yhteen ääneen, valokuvaaja Meeri Koutaniemi sanoo. 

Lue lisää #eihymyilytä-kampanjasta

Tutustu toimintaamme