Toivoa Kiinan hylätyille lapsille | Plan

15.5.2016

Toivoa Kiinan hylätyille lapsille

Plan tarjoaa hylätyille lapsille ammatti- sekä elämäntaitokoulutusta ja rohkaisee heitä kerhoihin.

– Opettajani ja luokkakavereideni rohkaisemina opin, kuinka ilmaista itseäni ja kuinka toimia muiden kanssa, kertoo 13-vuotias Xing.

Xingin sanat ovat toiveikkaita, mutta ne eivät kerro siitä, miten hän on joutunut kamppailemaan päästäkseen tähän tilanteeseen. Xing ei ole nähnyt vanhempiaan kahteen vuoteen, koska he ovat töissä Zhejiangin maakunnassa. Xing asuu isovanhempiensa kanssa Guangnan piirikunnassa.

Alueella on yleistä, että opiskelijat asuvat opiskelija-asuntolassa arkipäivisin. Monet eivät mene kotiin edes viikonloppuisin, koska heidän vanhempansa ovat töissä. Kiinassa on 268 miljoonaa maaseudulta kotoisin olevaa siirtotyöläistä, jotka ovat hylänneet yli 60 miljoonaa lasta.

Yli 33 miljoonaa näistä lapsista opiskelee sisäoppilaitoksissa. Sisäoppilaitoksen opiskelijat ovat keskimäärin 6–10 senttimetriä lyhempiä ja 3–9 kilogrammaa kevyempiä kuin kaupunkien samanikäiset lapset, mikä johtuu aliravitsemuksesta ja sairauksista.
 

Kodista uuteen kotiin

Elämä sisäoppilaitoksissa on kovaa. Opiskelija-asuntolat ovat huonokuntoisia, ja lapset nukkuvat 12 muun lapsen kanssa samassa pienessä huoneessa. Huonetta valaisee katosta roikkuva pieni himmeä valo, ja vain lattialla oleva kuumalla vedellä täytetty kattila lämmittää talven kylmyydessä. Monille lapsille tämä on arkipäivää jo alakoulusta lähtien.

Opettajilla on paljon tehtävää, jotta lapsilla olisi turvaa, ruokaa, lämpöä ja iloa.

Ren, 28, on yksi opettajista. Renin koulussa 70 prosenttia oppilaista on hylättyjä lapsia. Ero vanhemmista tekee opiskelijoista arkoja ja pelokkaita.

Tämän torjumiseksi Plan tukee tyttöjen koulunkäyntiä 27 piirikunnassa. Plan tarjoaa lapsille talous-, ammatti- ja elämäntaitokoulutusta sekä rohkaisee lapsia osallistumaan erilaisiin kerhoihin ja muuhun vastaavaan toimintaan.

Kun tytöt oppivat taloudesta ja sosiaalisista oikeuksistaan, he voivat käyttää kykyjään ja osallistua yhteiskunnan toimintaan. Heidän valmiutensa työelämään paranee oppimalla ongelmanratkaisua ja päätöksentekoa.

Yhdellä tunnilla Ren kutsuu opiskelijat keskustelemaan sosiaalisen ympäristön vaikutuksesta. Hän piirtää viivan keskelle luokkahuonetta ja esittää väitteitä. Opiskelijoiden tulee liikkua luokassa sen mukaan, ovatko he väitteestä samaa vai eri mieltä. Ren kysyy opiskelijoilta perusteluita mielipiteisiin, ja he pohtivat sosiaalisen ympäristön vaikutusta asiaan.
 

Itsetunto kasvaa

Erilaiset tehtävät kasvattavat lasten itsetuntoa. Esimerkiksi Xing sai pieniä vastuullisia tehtäviä, kuten fläppitaulujen liimausta ja paperien hakemista. Hän on muuttunut positiivisemmaksi. Ren ei ollut uskoa muutosta Xingissä ja muissa opiskelijoissa.

– Oppilaat olivat hyvin arkoja eivätkä uskaltaneet puhua luokan edessä. Sain ainutlaatuisen mahdollisuuden ymmärtää oppilaiden tunteita heidän oppimiensa itsetuntemustaitojen ansiosta.

Oppitunnit rohkeudesta ja inspiraatiosta motivoivat sekä oppilaita että opettajia. Niiden tuloksena oppilaat ovat vähitellen alkaneet jakaa ideoitaan ja tunteitaan oma-aloitteisemmin.

13-vuotias Yanyan aloitti koulussa kolme kuukautta sitten.

– Aluksi tunsin itseni yksinäiseksi. Opettaja laittoi meidät eri ryhmiin ja antoi meidän keskustella ja työskennellä yhdessä. Se auttoi meitä tutustumaan toisiimme ja sai meidät tuntemaan itsemme osaksi ryhmää. Olen jo saanut uusia ystäviä.

Ryhdy kuukausilahjoittajaksi