Samsung-yhteistyö vahvistaa tyttöjen digitaitoja | Plan

22.4.2020

Samsung-yhteistyö vahvistaa tyttöjen digitaitoja

–  Voin oppia lisää ja tulla parhaaksi. Ecuadorilainen 11-vuotias Daniela iloitsee uusista oppimisvälineistä, joiden tavoitteena on kaventaa sukupuolten välistä digikuilua seitsemässä Latinalaisen Amerikan maassa. 

Danielan mukaan uudet opiskelumetodit ovat tuoneet uutta puhtia opiskeluun.

Plan International on aloittanut Samsung Electronicsin kanssa kaksivuotisen Smart School -hankkeen, jonka tavoitteena on parantaa tyttöjen pääsyä nettiin ja mahdollisuuksia käyttää teknologiaa. Innovatiivisten strategioiden ja teknologioiden avulla edistämme tasa-arvoa yleensä poikien hallitsemissa kouluaineissa. 

– Kun ensimmäisen kerran osallistuin tunnille, näin valtavat tabletit. Olin todella otettu, koska olin aiemmin käyttänyt ainoastaan pieniä puhelimia, Daniela muistelee. 

– Ennen käytimme vain vihkoja. Nyt kaikki on kytköksissä teknologiaan tietokoneiden ja tablettien kautta.
 

Stereotypiat ja puutteet digitaidoissa rajoittavat tyttöjen mahdollisuuksia

Puutteet digitaidoissa ja teknologiaan liittyvät stereotypiat rajoittavat tyttöjen ja nuorten naisten mahdollisuuksia toimia netissä ja hakeutua teknologia-aloille Latinalaisessa Amerikassa. 

Parantaaksemme tasa-arvoa kehitämme Samsungin kanssa tulevaisuuden älykouluja varustamalla koulut uusimmalla teknologialla ja luomalla teknologiaa taitavien koululaisten ja opettajien verkostoja. Sekä koululaiset että opettajat oppivat robotiikkaa, sovellusten kehittämistä ja koodaamista. 

Tähän mennessä yli 5300 tyttöä Guatemalasta, El Salvadorista, Hondurasista, Nicaraguasta, Panamasta, Dominikaanisesta tasavallasta ja Ecuadorista on oppinut uusia taitoja. 

Lisäksi lähes 300 opettajaa, joista suurin osa naisia, on saanut koulutusta teknologian hyödyntämisestä opetuksessa. Opettajat saavat itseluottamusta teknologian käyttämiseen ja toimivat samalla roolimalleina luokkiensa tytöille. 

–  Historia voi olla aika tylsä aine. Sovellusten avulla opetuksesta tulee interaktiivisempaa, mikä auttaa lapsia saamaan paremman otteen sisällöistä, kertoo nicaragualainen alakoulun opettaja Alieska
 

Uudet opiskelumetodit auttavat opiskelussa

Danielalle uudet metodit ovat olleet mieluisia. 

–  Nautin uudesta tavasta opiskella. Uusien ja hauskojen oppimismetodien avulla saan paremman käsityksen eri aineista, ecuadorilainen Daniela kertoo.  

Daniela pääsee nyt helposti nettiin ja osaa etsiä tarvitsemansa tiedon puhelimeltaan. Tämä auttaa häntä erityisesti kotitehtävien tekemisessä. 

– Opettajani antoi minulle kerran listan kysymyksiä, enkä osannut vastata niihin. Tabletin avulla löysin vastaukset kaikkiin kysymyksiin, hän kertoo. 

Daniela esittelee innokkaasti käyttämäänsä tablettia ja uskoo, että tabletit tuottavat vielä paljon iloa myös muille koululaisille. 

Tutustu toimintaamme