Paola Suhonen suunnitteli äitiysvaatemalliston 12-vuotiaille | Plan

9.8.2017

Paola Suhonen suunnitteli äitiysvaatemalliston 12-vuotiaille

12-vuotiaan äitiysvaatteet on vaatemallisto, jota maailman ei pitäisi tarvita. Paola Suhosen 130-senttisille tytöille suunnittelema äitiysvaatemallisto tuo esiin, kuinka useimmille naisille iloa herättävä raskausvatsa tarkoittaa miljoonille kehitysmaiden tytöille karua lapsuuden loppua.

12-vuotiaana raskaaksi tullut Fridah toimii kampanjan mallina. Hänen vauvansa laskettu aika on syyskuussa. Kuva: Meeri Koutaniemi

Lastenoikeusjärjestö Plan International on toteuttanut yhteistyössä vaatesuunnittelija Paola Suhosen ja valokuvaaja Meeri Koutaniemen kanssa kampanjan 12-vuotiaan äitiysvaatteet, joka kiinnittää huomion vakavaan ongelmaan: joka vuosi yli seitsemän miljoonaa kehitysmaissa asuvaa tyttöä tulee äidiksi alle 18-vuotiaana, heistä kaksi miljoonaa alle 15-vuotiaana. Maanantaina 14.8. alkavan kampanjan tavoite on kerätä varoja liian varhaisten raskauksien ja lapsiavioliittojen ehkäisyyn sekä tyttöjen koulunkäynnin tukemiseen.

Viimeisintä lasten muotia esittelevä vaatemallisto on suunniteltu kuten länsimaisten muotitalojen lastenvaatteet. Yksi ero vaatteissa kuitenkin on: jokaiseen on jätetty tila kasvavalle raskausvatsalle. Vaatteet eivät myöskään tule tuotantoon eivätkä myyntiin, vaan kyseessä on markkinointikampanja.

– Kampanjassa yhdistyvät kaksi minulle tärkeää asiaa, lasten ja naisten oikeudet. Halusin tuoda esiin vastakohtaisuutta suunnittelemalla malliston länsimaisista lastenvaatteista tuttuun designiin ja raikkaaseen värimaailmaan, jotka yhdistetään Afrikan maisemaan. Toivottavasti kampanja herättää keskustelua siitä, millaisissa oloissa miljoonat tytöt kehitysmaissa elävät, Paola Suhonen sanoo.

Yksi lapsiäideistä on 12-vuotiaana raskaaksi tullut Fridah, joka esiintyy Planin kampanjan päämallina. Sambiassa asuva Fridah on verrattain onnekas, sillä hänen raskauttaan seurataan säännöllisesti klinikalla ja hän saa tietoa synnytyksestä sekä opastusta vauvan hoitoon.

– Toivon, että kampanja saa ihmiset havahtumaan, kuinka haavoittuva tyttöjen asema on etenkin kehittyvissä maissa. Meidän kaikkien tulisi miettiä, kuinka tyttöjen asemaa voi parantaa, kampanjan valokuvannut Meeri Koutaniemi sanoo.

Valokuvaaja Meeri Koutaniemi ja suunnittelija Paola Suhonen kuvauksissa sambialaisen Fridahin kanssa.

Plan International torjuu lapsiäitiyttä

Monet kehitysmaissa raskaaksi tulevista tytöistä eivät selviä raskauden ja synnytyksen aiheuttamista komplikaatioista. Hyvin nuoret äidit ovat myös vaarassa joutua perheensä hylkäämäksi, lapsiavioliittoon ja jättämään koulunsa kesken. Lisäksi he ovat usein vailla länsimaissa itsestään selvää yhteiskunnan tukea.

Plan ehkäisee liian varhaisia raskauksia ja tukee lapsi- ja teiniäitejä eri puolilla maailmaa esimerkiksi vaikuttamalla lainsäädäntöön ja lisäämällä tietoa perheissä, yhteisöissä ja kouluissa. Järjestö edistää tyttöjen mahdollisuutta koulunkäyntiin, suojeluun, terveydenhoitoon sekä omasta elämästään päättämiseen.

– Lapsiäidit ovat usein maailman heikoimmassa asemassa olevia tyttöjä, jotka joutuvat kamppailemaan varhaisen äitiyden tuomien haasteiden lisäksi köyhyyden, syrjinnän, lapsiavioliiton ja koulutuksen puutteen kanssa. Meidän velvollisuutemme on tukea tyttöjä käymään koulua ja saamaan sitä kautta itselleen ja lapsilleen paremman tulevaisuuden. Tähän tärkeään työhön tarvitsemme lahjoitusvaroja, Plan Internationalin Suomen pääsihteeri Ossi Heinänen sanoo.

12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanja on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä hasan & partners Groupin kanssa. Mallisto on esillä näyteikkunassa Galleria Esplanadissa (Pohjoisesplanadi 33) 14.–27.8.2017

Lahjoittamalla tuet työtämme tyttöjen hyväksi >>
Tutustu 12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanjaan >>

Tutustu toimintaamme