Keski-Afrikan tasavalta | Plan

Keski-Afrikan tasavalta

  • Pääkaupunki: Bangui
  • Kielet: ranska, sango
  • Rahayksikkö: Keski-Afrikan frangi
  • Eläinlajeja: norsu, gorilla, leopardi, leijona
  • Urheilulajeja: koripallo, jalkapallo
  • Hedelmiä: appelsiini, ananas, banaani
  • Suosittuja ruokia: makara eli paistettu leipä, chichinga eli grillattu vuohenlihavarras ja foutou eli ruokabanaanista valmistettu leipä

Työmme saavutuksia Keski-Afrikan tasavallassa vuonna 2018

  • 45 luokkahuonetta rakennettiin ja sisustettiin 22 koulussa ympäri maata. 69 296 oppilasta, joista 33 740 tyttöjä, sai koulutarvikkeita, ja 1 115 opettajaa sai koulutusta.
  • 3 627 lasta hyötyi varhaiskasvatuksesta. 12 luokkahuonetta rakennettiin ja sisustettiin varhaiskasvatuskeskuksissa. 92 sosiaalityöntekijää sai koulutusta.
  • 1 370 heitteillejätettyä tai hyväksikäytettyä lasta sai apua.
  • 454 nuorta pelastettiin aseellisista ryhmistä ja he saivat ammatillista koulutusta. He saivat myös apua yritystoiminnan aloittamiseen.
  • Tavoitimme 30 662 lasta aliravitsemuksen seulonnassa ja ehkäisyssä. 556 lasta sai terveyspalveluita. Heistä 181 sai hoitoa vakavaan akuuttiin aliravitsemukseen ja 375 sai hoitoa keskivaikeaan alirvitsemukseen. 10 316 alle puolen vuoden ikäistä lasta sai lisäravintoa aliravitsemuksen ehkäisyyn.
  • 25 636 ihmistä hyötyi jakamistamme ruokakupongeista.

 

Näin tukesi auttaa lapsia oppimaan

– Kun Plan saapui kaupunkiimme, elämäni muuttui. Minusta tuli nuori toimittaja ja sain olla esillä ilman etnistä taustaani, 11-vuotias Bintou kertoo.

– Radio-ohjelmaa tehdessämme huomasin, että minulla on paljon piilossa olleita kykyjä. Haluaisin tehdä tästä itselleni ammatin.

Bintou oli mukana hankkeessamme, jossa koulutimme nuoria toimittajia viidessä alakoulussa Bodan alueella.

Kurssille valittiin kirjoitustaitoisia lapsia, joista 10 oli muslimeita ja 10 kristittyjä. Mukana oli kuusi tyttöä. Järjestimme nuorille journalisteille kymmenen päivän koulutuksen, jossa kävimme läpi journalismin ja kuvauksen tekniikoita. Lapset saivat käyttöönsä kamerat ja työvälineet. He saivat raportoida asioita yhteisöstään ja tuoda lasten mielipiteet esiin.

– Teimme radio-ohjelman Bodan taisteluiden ja erimielisyyksien jälkeen, ja tunsin itseni ammattitoimittajaksi. En pelännyt puhua. Sen jälkeen ymmärsin, miten tärkeä olen yhteisössäni. Tämä antaa minulle voimia jatkaa opintojani, jotta minusta tulisi toimittaja, kertoo hankkeessa mukana ollut Aboubacar