Liikkuvat opetuskeskukset tarjoavat mahdollisuuksia koulutukseen Nigeriassa | Plan

1.8.2018

Liikkuvat opetuskeskukset tarjoavat mahdollisuuksia koulutukseen Nigeriassa

Yli kaksi miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa Boko Haramin aiheuttamien levottomuuksien vuoksi Nigeriassa. Plan International tarjoaa koulunkäyntimahdollisuuksia lapsille liikkuvissa opetuskeskuksissa.

Plan tarjoaa lapsille turvallisia paikkoja, joissa viettää aikaa päivisin, sekä psykososiaalista tukea ja toivoa paremmasta tulevaisuudesta myös konfliktin keskellä.

Ensimmäinen koulupäivä on yksi elämämme suurista käännekohdista. Siitä alkaa kasvun aika. Koulussa saamme ystäviä, jotka pysyvät rinnallamme koko elämän ajan. Koulussa alamme unelmoida tulevaisuudestamme ja siitä, kuinka meistä tulisi opettajia, lääkäreitä tai vaikkapa lentäjiä.

Mitä jos ensimmäistä koulupäivää ei olisi koskaan tullutkaan?

Kun lapsi saa käydä koulussa, hänen mahdollisuutensa elämässä moninkertaistuvat ja hänen unelmansa saavat kasvaa. Koulutuksen tärkeydestä huolimatta yli 10 miljoonaa nigerialaista lasta ei pääse kouluun. Joidenkin ensimmäinen koulupäivä ei koskaan koittanut ja toiset ovat joutuneet jättämään koulun kesken.

Suurin osa nigerialaisista lapsista, jotka eivät käy koulussa, asuvat Koillis-Nigeriassa, johon viimeaikainen konflikti, kapinallisjärjestö Boko Haramin aiheuttamat levottomuudet, on vaikuttanut syvästi.

Konfliktin seuraukset ovat vakavat, ja iskujen kohdentaminen juuri kouluihin, opettajiin ja opiskelijoihin on murentanut maan jo ennestään heikkoa koulujärjestelmää.
 

Fatima pääsi ensimmäistä kertaa kouluun

Konfliktin pahimmassa vaiheessa yli tuhat koulua joutui sulkemaan ovensa. Luokkahuoneita ja koulutarvikkeita tuhottiin. Palaneita kouluja on yhä pystyssä siellä täällä, kuin muistutuksena siitä, miten käy, jos lasten oikeutta koulutukseen ei suojella.

Työskentelemme Koillis-Nigeriassa tarjotaksemme lapsille turvallisia tiloja oppia. Liikkuvien opetuskeskusten avulla myös opettajat saavat mahdollisuuden palata opettamaan. Sekä lapsille että opettajille tarjoamme psykososiaalista tukea ja toivon paremmasta tulevaisuudesta yhä jatkuvan konfliktin keskellä.

13-vuotias Fatima käy koulua Planin liikkuvassa opetuskeskuksessa Maidugurin kaupungissa. Hän joutui jättämään kotinsa ja matkustamaan yli 150 kilometriä päästäkseen turvaan konfliktilta. Ennen tuloaan Maiduguriin Fatima ei ollut koskaan käynyt koulussa. Nyt hänellä on suuria haaveita tulevaisuuden varalle.

– Koulutus auttaa minua menestymään elämässä. Jonain päivänä haluan olla lääkäri, jotta voin tukea perhettäni ja auttaa muita ihmisiä, hän kertoo.

Fatima elää perheensä, vanhempiensa ja kuuden sisaruksensa kanssa pienessä vuokratalossa, jonka he jakavat toisen perheen kanssa. Joka päivä maanantaista torstaihin hän herää aikaisin, kävelee opetuskeskukseen ja osallistuu aamupäivällä oppitunneille kolmen tunnin ajan.

Fatima on käynyt liikkuvassa opetuskeskuksessa syyskuusta 2017 alkaen. Hänen suosikkiaineensa koulussa on yhteiskuntaoppi.
 

Nigerialaislapset pääsevät opiskelemaan Planin liikkuvissa opetuskeskuksissa.

Lisää resursseja tarvitaan yhä

50-vuotias Patim on Fatiman opettaja. Hän matkustaa päivittäin töihin kotoaan keke napepilla, moottorikolmipyörällä. Hän halusi opettajaksi juuri konlifktin runtelemaan Koillis-Nigeriaan, sillä alueella on paljon kotinsa menettäneitä ihmisiä ja lapsia, jotka eivät pääse kouluun.

Patim muistaa hyvin vaikeudet, joita kaikki kohtasivat konfliktin aikana. Hän puhuu tunteikkaasti lapsista, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa tai menettäneet vanhempansa, sekä siitä, miten paljon alueella tarvitaan uusia koulutusmahdollisuuksia.

– Suurin osa opetuskeskuksen lapsista on maan sisäisiä pakolaisia. Jotkut ovat menettäneet vanhempansa tai muita perheenjäseniä. Jotkut lapsista ovat kotoisin tältä alueelta, ja he käyvät täällä, koska heillä ei ole varaa maksaa koulumaksuja.

Patim valittiin työskentelemään oppimiskeskuksessa, koska hän on luonteeltaan lämmin ja hän rakastaa työskennellä lasten kanssa. Kun hän istuu alas, lapset tulevat hänet heti hänen ympärilleen ja antavat hänelle koulutehtävänsä arvosteltavaksi.

– Monet näistä lapsista ovat kuin omiani. Monet heistä ovat menettäneet vanhempansa ja tarvitsevat paljon tukea. Kun he näkevät minun tulevan, he juoksevat portille ja tervehtivät minua. He kutsuvat minua tädiksi. Jotkut lapset kutsuvat minua jopa äidiksi, Patim kertoo.
 

Opettaja Patim matkustaa päivittäin töihin kotoaan keke napepilla, moottorikolmipyörällä.

Koulutus pelasti lapsiavioliitolta

Patimista on tärkeää, että yhä useampi lapsi pääsee oppilaaksi opetuskeskukseen. Hän kertoo, kuinka uusia lapsia tulee joka päivä, mutta keskuksessa ei ole tarpeeksi tilaa, opettajia tai materiaaleja heidän tukemiseensa. Patim haluaisi opettaa toista vuoroa iltapäivisin, mutta siihen hän tarvitsisi lisää resursseja.

Monet opetuskeskuksessa käyvät lapset eivät ole koskaan käyneet koulussa, mutta näiden oppituntien ansiosta he osaavat nyt kirjoittaa nimensä, lukea kirjaimia ja ymmärtää yksinkertaista matematiikkaa. Lapset käyvät oppitunneilla säännöllisesti ja heillä on kova halu oppia lisää.

– Monet lapset olisivat kadulla töissä, jos he eivät tulisi tänne. Oppimiskeskuksessa käynti on erityisen tärkeää tytöille, sillä koulutukseen osallistuminen ehkäisee lapsiaviolittoja. Vähän aikaa sitten eräs isä tuli kiittämään Plan Internationalia. Hän kertoi, että on päättänyt olla lähettämättä tytärtään naimisiin, sillä tämä pääsee nyt kouluun. 

Tutustu toimintaamme